Computational 3D lentikulär utskrift (3 / 3 steg)
Steg 3: Interlacing bilder
Det sista steget att få din programatic bilder att arbeta bakom linsen är att fläta samman dem. Interlacing dem i huvudsak innebär att vi tar vertikala remsor från flera bilder och kombinera dem för att skapa en enda bild. Detta gör att linsen att böja ljuset så varje öga kommer att få en annan bild (kompenseras via vår kamera i 3d-scenen) - vilket skapar en illusion av djup.
Vi gjorde redan några av sammanvävda tester i steg 1 - så det borde vara ganska lätt att komposit den slutliga bilden. Baserat på din första tester och hur många bilder du beslutat fungerar bra med ditt objektiv - du vill använda den bifogade Processing skissen för att kombinera dina bilder i den slutliga utmatningen för utskrift.
Observera att du måste ändra storlek (var1, var2) variabler för att matcha storleken på din utskrift. Också måste du sätta din genererade bilderna i mappen "data/bilder" att läsas av programmet. Även justera variablerna numImages och pixelsPerLace utifrån resultatet du fått från steg ett. Om du läser funktionen "interlace()" du kommer att märka det gör en ganska enkel procedur till komposit bilderna. Om du är mer bekväm kodning på ett annat språk gärna port denna funktion.
När du kör programmet, öppna slutgiltiga utdata i photoshop och gå till bild > Bildstorlek i den översta menyn. Här, avmarkera resample och göra upplösningen till 300dpi (bearbetning utgångar det på 72dpi naturligt). Om du avmarkerar detta gör det möjligt för pixlarna att förbli oförändrad och hålla allt skarpa för skrivaren. Från här - jag skriva ut brukar direkt från Photoshop, men du är välkommen att använda förhandsgranskning eller något annat program för din smak som har utskriftsfunktionen.
Voila! Du har en 3D lentikulär utskrift från datorn bildspråk. Baserat på de steg vi täckt, du sannolikt inte kommer att få det perfekt första gången, men du vill göra några tweaks till din scen, kameran, fokuspunkt och potentiellt antalet bilder din interlacing och pixlar som varje spets tar upp.
Till skillnad från fotografi - möjliggör denna metod snabb iteration och oändlig tweaking för att få ditt innehåll att titta så bra som möjligt. Du kan också testa vad din scen skulle se ut med 3 eller 10 bilder interlaced och bättre förstå konsten att 3D imaging.
Jag hoppas du hittade denna svårlösta intressant och roligt!