DIMMA BANK: Skulptera filt med en OMAX vattenskärning (3 / 14 steg)
Steg 3: Skivning mesh och skapa delar
Huvuddelen av designarbetet gjordes med Autodesk Inventor. Vi importerade filen .stl och vände den till en uppfinnare bas funktion (fast modell) med en uppfinnare förlängning app som kallas Mesh Enabler. Bra anvisningar om hur man utföra det här steget kan hittas i Xander's Instructable: göra en 123D Capture till en uppfinnare fast modell
Industriella filt är ett skivmaterial, så för att göra en 3-dimensionell form med det vi behövde för att skiva den digital modellen i bitar tjockleken av vår filt.
Vi skivade vår ursprungliga fast modell med funktionen Split och skapade skiss plan på varje skiva. Använda en stylus för bättre noggrannhet, drog vi åter skivor som spline objekt. Vi kunde ha använt polygon formerna som resulterade från skivning men det var viktigt för oss att ha svängda former i stället för facetterade.
Vi slutade upp med 36 spline tvärsnitt genom vår form. I nästa steg händer den kreativa skulptera. Varje 2D spline form förvandlades till en 3D-delen med uppfinnarens Loft funktionen för att ansluta till sin granne.
OMAX Waterjet 5-axlig funktionalitet begränsas till vinklar 59° eller mindre, att förändringen i sluttningen mellan varje skiva är begränsad till 59° eller mindre. Denna begränsning innebär en utmaning men fungerar också som en regel för byggandet av en 3D-yta. Guidad av detta, utvecklat vi en teknik som representerade två villkor av dimma, laminärt flöde och grumlighet, med en serie mjuka övergångar varvas med avsiktlig nedkopplingar eller luckor.