DIY Tilt Sensor minne spelet (1 / 12 steg)
Steg 1: Hur det fungerar
Enheten fungerar genom att presentera en sekvens till spelaren, börjar med längd 1, med 4 lysdioder och en högtalare och sedan ta i input från våra DIY tilt sensor för att se om spelaren kan matcha sekvensen. Varje riktning av tilt motsvarar en LED färg. Om spelaren ingångar sekvensen felaktigt, 4 sju segmenterar skärmar visas ordet "Misslyckas". Men om spelaren ingångar sekvensen korrekt, visas sekvensen igen med ett steg än tidigare "nivå". Om spelaren ingångar sekvensen korrekt 9 gånger, då 4 sju segment visar visas ordet "PASS". I slutet av varje spel, om spelaren vill spela igen, har de bara att ange växeln reset till hög i några sekunder. När sekvensen för den första nivån presenteras växeln kan ställas tillbaka till låg och spelaren kan fortsätta spela.
Spelet är göras svårare av klockan. Varje gång sekvensen presenteras, har spelaren en klockcykel innan de måste ge alla ingångar. Tricket är att varje del av sekvensen efter det, måste matas av nästa gång klockan går hög. Detta beror på att kontrolleras för att se om indata matchar sekvensen presenteras på positiva kanten av klockan. Klockan används var en 25MHz klocka på FPGA ombord, men saktas besegrar vid en räknare. Varje gång klockan går hög, counter ökar och när disken blir till inställt värde, en signal går till systemet och räknaren återställs. Denna signal är vad vi används för en klocka eftersom det tillåter oss att ställa in spelet "pace" genom att helt enkelt ändra värdet räknaren har uppnått. Denna modifierade klocka (När räkneverket når det givna värdet) visas att spelaren på en skärbräda av en enda gula LED. Spelaren har 4 hastighet alternativ som kan ändras före eller under spelet. Det finns 2 växlar att välja mellan nivåerna. Om båda är låg, spelet är mycket långsam hastighet, om bara rätt de flesta switch är hög, spelet är långsam hastighet, om endast den andra höger de flesta switch är hög, då spelet är medellång hastighet och om båda växlarna är hög, då är spelet snabb hastighet.