Dubbla Laser pekare katt leksak (5 / 6 steg)
Steg 5: kod
Slutligen, låt oss ha koden för arduino!
Vi behöver koden för att kontrollera servon, och se till att lasrar är påslagna.
Första, vi måste inkludera servo bibliotek med "#include", och sedan kan vi förklara servo variabler med "Servo baseServo, mount1Servo, mount2Servo;". Vi kommer att tala om servon vilket stift de ansluter till i setup-funktionen, men vi kan gå vidare och berätta lasrar vilket stift de ansluter till (stift 7 och 8). Vi behöver också variabler att berätta där servon måste gå, och vi har tre variabler, en för varje servo (basePos, mount1Pos och mount2Pos)
I setup-funktionen, vi förklarar laser stiften som resultat, och sätta dem till hög, vilket innebär att de kommer ut 5 volt medan programmet körs. Vi lägger då servon till stift 9, 10 och 11, att se till att baseServo är ansluten till pin 9. Igen, om i slutet lasrar pekar uppåt, sedan byta de 10 och 11 pin fäster.
Vi har slutligen loop funktion. Denna kod är ganska enkel, och bara tilldelas slumpmässiga positioner till servon (så att de ska vänd nedåt på marken), och sedan säger till servon att gå till dessa positioner. I slutet av loop funktion vi dröjer i en halv sekund att ge tid för servon att nå deras tilldelade ståndpunkter, och sedan loop funktion upprepas, tilldela nya slumpmässiga värden till positionerna för servon.
Om du vill ha, kunde du skriva mer komplicerade funktioner med lite kunskap om arduino, inklusive sådana som sveper genom servo positioner istället för att hoppa slumpmässigt till olika positioner.