Edison Steve - en snabb att bygga Robotic marionett (6 / 7 steg)
Steg 6: Koden
Se detta Konfigurera Edison för Arduino utveckling
Ladda upp skissen nedan...
Koden är kommenterade.
- Den avläser positionen av joysticken X genom att läsa A0
- Den omvandlar detta nummer i ett nummer från 10 till 170
- Och skickar detta som antalet grader servo ska flytta till
- Sedan upprepas detta för Y-axeln och utgångar till andra servo.
Vi använder 10-170 grader istället för 0 till 180 som vissa stegmotorer slipa växlarna på dessa ytterligheter.
För svärdet - begränsa vi vinkeln på servo så att det inte kommer låta svärdet drabbats bordet.
Koden:
/*
Minecraft Edison Steve - Ambrose Clarke 2015
Ansluta joystick till nåla fast A0 och A1
Två servon till 3 & 5 - och dekorera!
*/
#include < Servo.h >
Servo myservoA; skapa objekt för att styra en servo servo
Servo myservoB; skapa objekt för att styra en servo servo
void setup()
{
myservoA.attach(3); tillmäter objektet servo servo på stift 3
myservoB.attach(5); tillmäter objektet servo servo på stift 5
myservoA.write(90);
}
void loop()
{
Läs ett värde - konvertera från 0..1023 till 10..170degrees- och skriv ut det
int v0 = analogRead(A0);
v0 = map(v0,0,1023,10,170);
myservoA.write(v0);
igen för andra joystick & servo - gå 90-170 grader här som inte vill hit tabell
int v1 = analogRead(A1);
v1 = map(v1,0,1023,90,170);
myservoB.write(v1);
}