EL wire ögongodis (10 / 13 steg)
Steg 10: Sequencer (construction & programmering)
Mikrokontroller programmeras via grundläggande stämpel Editor med enkla Basic language kommandon. Programming stämpeln är gjort med en separat styrelse med en seriell port för att ansluta till min dator. När stämpeln är programmerad, kan det tas bort från programmering styrelsen och infogade storbildsformat sequencer, redo att gå.
Jag skrev två BS2 program (hittills) för att köra sequencer. SEQ1 använder slumptalsgeneratorn för att välja från en fast uppsättning mönster för att vända utgångsstift på och av. Var och en av de 20 mönsterna består av en enda byte. De längst till vänster sex bitarna styra sex utgångar (stift 2-7). De längst till höger två bitarna Definiera mönster displayen varaktighet: 00 = 5 sekunder; 01 = 10 sekunder; 10 = 20 sekunder; 11 = 40 sekunder. Inget av detta är verkligen är slumpmässig, naturligtvis; Det finns bara 20 mönster och de är förutbestämd.
SEQ2 är helt annorlunda. Det körs första gången en serie av "chase" mönster - utgångar 1-6 är påslagna sekventiellt i en riktning; sedan två intilliggande utgångar är påslagen & jagade, sedan tre, etc. Efter att alla kablar är tända, jagar jagar upprepning, med fallande antal upplysta ledningar, i motsatt riktning från den stigande. Nästa, en serie av stadig illuminations på 1, 2, 3, 4, 5, och 6 angränsande strängar, följt av samma i omvänd ordning. Sedan upprepar hela i en stor ögla.
Två videor visar sekvensen kör utan tube spinning.
Sequencer kan naturligtvis användas för andra projekt förutom den här...