En guide för att styra saker med varierande input (via arduino) (10 / 12 steg)
Steg 10:
om sensorn är hetare än ett förutbestämt värde,
slå på fläkten för att kyla ner rutan.
om det är kallare, stänga av fläkten.
hela tiden kommer det att
en) uppdatering på LCD-skärmen med aktuell temperatur och
b) skicka seriella data till datorn, som LCD-skärmen.
Jag började programvara bny med "analog Läs följetong" som bas att lägga till min egen kod i den.
i exemplet LCD-Hej världen ser du "#include < LiquidCrystal.h >"
i början. Detta öppnar "liquid crystal" biblioteken. Detta innebär senare kan du referera tillbaka med LCD-kommandon som "setCursor" eller "Skriv ut".
Lägg till följande rad i koden någonstans nära toppen av "analog läsa följetong".
Det finns en del av den kod som kallas ogiltiga inställningar. Det är där du kan sätta kommandon som körs en gång, som inställningsinformation. Det finns ett kommando kan vi lägga till här. "lcd.begin (16, 2);"
Detta öppnar en ny LCD-skärm med 16 x 2 tecken. 2 tall med 16 brett.
titta på min kod för allt du behöver lägga till.
Hemligheten är det if/else uttalande.
******************************
Detta säger om temperaturen är (mer än 4 grader eller vad)
sedan göra detta.
andra kloka (annat),
göra detta.
*******************************
denna del av koden kan du ange olika åtgärder som sker baserat på olika indata, i detta fall temperaturen, men det kunde vara hastigheten på en bil eller ljusstyrkan i ett rum eller tid eller vissa matematiska uträkningar, jämväl den kan styra allt från ljusen att växla radion för dig eller vrida på din kaffekanna i rätt tid. möjligheterna är verkligen oändliga.
bilden är inte all kod, så bry dig inte renskriva det. hitta koden på nästa sida.