En karta av världen (5 / 7 steg)
Steg 5: Estetiska narrativa vs konceptuella berättande
Här är ett annat arbete till mig, denna gång från 2010. Kan du berätta hur relaterade till arbetet från 1993 är? Jag kan! Men jag inser att inte alla kan.
I åren mellan dessa två arbeten jag gjort en hel del målningar, och de flesta av dem används fotografier som jag tog mig som källmaterial. Om du vill se dem kan du bara google "Lisa Ruyter."
I detta arbete från 2010, och i stort sett allt som jag har gjort sedan, har jag blitt användande en mycket välkänd Arkiv med fotografier tagna runt Amerika under tiden av den stora depressionen av några av de mest berömda amerikanska fotograferna (här Walker Evans). Dessa verk jag titeln med den ursprungliga fotografer och deras ursprungliga bildtext till fotografiet i gården Administration/säkerhetsavdelningen kriget arkiv som hålls på Library of Congress.
Jag ville skilja mitt arbete från att ha denna indexerade relation till min levda liv, och jag ville komma tillbaka till de idéer som redan fanns i arbetet från 1993. Jag vill också visa hur kraftfulla konst kan vara, att något som ser så formalistiska, som bara om behållaren, kan faktiskt säga så mycket mer, det kan vara ett medel för sociala uttryck, och kanske stora förändringar också. Dessa fotografier från början av seklet var född av ekonomiska och ekologiska krisen som talar till vår nuvarande tid, och våra aktuella kriser, som Subprime bolånekrisen 2008, för att inte nämna den nuvarande globala flykting och migrationsfrågan.
Jag ville också ta itu med anslag som en representation som har förändrats dramatiskt under de senaste 25 åren. Detta särskilt arkiv är öppet för människor att använda på det sätt som det kom, via den amerikanska regeringen, och så låter mig skilja idén om anslag från idén av överträdelse eller stjäla, utan att förlora denna idé som en del i en större cirkel av innehållet.
Jag är också intresserad av det faktum att många människor arbetar med detta särskilt arkiv, och att det finns ett antal olika gränssnitt för den, inklusive arkivskåp på Library of Congress, deras digitala gränssnitt och en ny gränssnitt bygga vid Yale University (Photogrammer) som tillåter dig att titta på bilderna med hjälp av kartor. Därför byggs det fortfarande, först av dess primära arkitekt (Roy Stryker) och nu av alla som bryr sig att samverka med det.