EyeWriter (9 / 10 steg)
Steg 9: Ansluta till programmet EyeWriter
Programvaran för båda delarna har utvecklats med hjälp av openframeworks, en plattformsoberoende c ++ bibliotek för kreativ utveckling. För att kompilera och utveckla EyeWriter källkoden, måste du hämta openframeworks (pre release v0.06). Dokumentation, setup guider och mer information finns på http://openframeworks.cc.
För mer information om programvaran EyeWriter klicka här.
PS3 öga drivrutiner och QT komponenter
För att använda PS3 ögat måste du ladda ner en drivrutin/komponent och installera den.
För en mac måste du ladda ner quicktime komponent här och lägga den i din hardrive / / bibliotek/QuickTime.
Att lära sig mer om att använda det på en PC klicka här.
Video Capture
Alternativt, om du planerar att använda en annan typ av NTSC kamera, kommer du beed ett videoinspelningskort. Vi har framgångsrikt använt Pinnaccle Dazzle USB-DVD-inspelare. Att använda denna enhet måste du installera en drivrutin för PC eller använda VideoGlide. Denna programvara kräver en användarlicens som kostar ungefär $25,00 dollar
Eye-Tracking Software
Eye-tracking programvaran upptäcker spår positionen för en elev från en inkommande kamera eller videobilden och använder en kalibrering sekvens för att mappa spårade öga/elev koordinaterna till positioner på en datorskärm eller projektion. Observera att vi använder GSL (gnu vetenskapliga bibliotek) för kalibreringen, som är GPL, således the eye tracking källkoden är GPL.
Eleven spårning förlitar sig på en klar och mörk bild av eleven. Diy glasen vi utformat använda nära infraröda lysdioder för att belysa ögat och skapa en mörk elev effekt. Detta gör eleven mycket mer distinguishable och därmed lättare att spåra. Kameran ställa in del av programvaran är utformad så att bilden kan justeras med ljusstyrka och kontrast att få en optimal bild av ögat.
Den kalibrering delen av programvaran visar en sekvens av punkter på skärmen och registrerar positionen för eleven på varje punkt. Den är utformad så att en person som bär glasögon bör fokusera på varje punkt som det visas. När sekvensen är klar används de två datauppsättningarna att interpolera där efterföljande öga positioner finns i förhållande till skärmen.
Följande programvara handledning genomgång kommer att hjälpa dig att bättre förstå det spårning gränssnittet.
eyewriter spårning programvara genomgång från thesystemis på Vimeo.
Ögat-Drawing Software
Ögat-ritning programvara är utformad att fungera med EyeWriter spårning programvara samt kommersiella öga-trackers som MyTobii. Det är för närvarande ett separat program från EyeTracker, men vi kommer också lägga upp en kombinerad version som visar de två som arbetar tillsammans.
Verktyget låter dig att rita, manipulera och stil en tagg med en tid-baserat gränssnitt så att utlösa knappar eller skapa poäng för ritning uppnås genom att fokusera på positionen för en viss tid. Taggar och taggdata kan laddas upp via FTP och HTTP Post.
Följande programvara handledning genomgång kommer att hjälpa dig att bättre förstå gränssnittet ritning.
EyeWriter - ritning App genomgång från Theo Watson på Vimeo.