Face Tracking med bearbetning och OpenCV (3 / 3 steg)
Steg 3: Funktioner av ansiktsavkänning
Du bör se dig själv med en rektangel runt huvudet. När du flyttar huvudet runt skärmen, ser du rutan följer ditt ansikte. Om du vrider huvudet åt sidan, försvinner rutan. Det är inte perfekt, ibland verkar tro att slumpmässiga objekt bakom mig är ett ansikte som ni kan se i videon. Belysningen i rummet du är påverkar också, att upptäcka. Om du klickar och drar på fönstret skiss, kan du ändra inställningarna för kontrast och ljusstyrka att bidra med bättre ansiktsigenkänning.
Några av de mest användbara funktionerna med denna skiss är:
X & Y koordinaten platser av ansiktet kan hittas med ansikten [vissa heltal] .x och ansikten [vissa heltal] .y. I fästet är för att hitta koordinaterna för en specifik ansikte om det finns flera människor som det är att upptäcka. Om det finns bara en person att upptäcka, skulle det vara ansikten [0] .x och ansikten [0] .y. Om det finns två personer i skärmen och du vill veta var den andra personen, skulle det vara ansikten [1] .x och ansikten [1] .y.
På samma sätt kan du också hitta bredden och höjden av det upptäckta ansiktet. Detta är praktiskt att avgöra hur nära personen är till kameran. Ju större bredd, kan du anta att de är närmare kameran eller de har en humongous huvud. För att hitta bredden eller höjden, ska du använda ansikten [vissa heltal] .width och ansikten [vissa heltal] .height. Det heltal som du använder i parentes, är samma metod som du måste följa för X och Y koordinater.