Fet papper lithophane-liknande bild sak!
Jag tillbringade tid går att göra en liten bearbetning skiss igår som vill dela upp en bild som du gav den till 6 binära gråskala bilder som det skulle prydligt ordna i ett rutnät. De enskilda bilderna är vänt så att när vikta lager rada upp och producera en sval sett gråskala bild. Bilden är bättre genom att blötlägga papperet i olja, och ha det lyste bakifrån. Jag har inte provat den men om du har tunnare papper som skrivaren kan skriva ut på, som kanske fungerar lite bättre.
Ja, så det här är inte mycket som liknar en lithophane (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithophane) men jag gillar tanken på en bild som ser annorlunda ut när ljuset är lyste igenom den. En annan idé att göra det något mer lithophane-liknande är att använda en laserskärare för att skära hål i papperet ha äkta olika skikttjocklekar.
Också kontrollera detta instructable ut som lite av min inspiration kom från här:
Så här är skissen bearbetning, kopiera den och klistra in den i din bearbetning fönster:
/ * Designad av Katarina Sayed inledningsvis på 28/05/13
Denna skiss kommer att ta en bild och dela den i flera lager
på ett sätt att den kan skrivas på ett papper, klippa och vikta till
bilda ett papper lithophane.
Twitter nanoBorg88
*/
INSTRUKTIONER
Tryck på valfri tangent för att spara bilden producerats till projektmappen
När tryckt klippa runt alla utskrivna området och de röda linjerna
Vik svart linje omväxlande veck mellan berg och dal
Vik upp och täcka i en klar olja att göra mer öppet
String fileNm = "bild.jpg"; Ersätt med namnet på filen,
måste vara en kvadratisk bild att behålla proportionerna
int lowLim = 35. tal mellan 0 och 255 att starta tröskel
int upLim = 200. //number mellan 0 och 255 slutet tröskel
Du ska inte behöva ändra anthing nedan här
int tröska; initiera variabeln för att fastställa tröskel i varje lager
int onePartHW = 200. bredden och höjden av en gång vikta storlek
PImage img;
PImage sImg = createImage (onePartHW, onePartHW, RGB);
int n = int(random(99));
void setup() {
storlek (2 * onePartHW, 3 * onePartHW);
IMG = loadImage(fileNm); bilden laddas
bild (img, 0, 0, onePartHW, onePartHW); bilden skrivs ut på första hörnet
sImg = få (0, 0, onePartHW, onePartHW);
noLoop();
}
void draw() {
lager (75, sImg);
allSix (lowLim, upLim, sImg);
guideLines();
}
{Ogiltig lager (int t, PImage img)
lånade och anpassade detta avsnitt nedan från bearbetning hemsida
PImage bW = createImage (onePartHW, onePartHW, RGB);
bW.loadPixels();
för (int x = 0; x < onePartHW; x ++) {
för (int y = 0; y < onePartHW; y ++) {
int loc = x + y * onePartHW;
Testa ljusstyrka mot tröskeln
om (brightness(img.pixels[loc]) > t) {
bW.pixels[loc] = color(255); Vit
}
annat {
bW.pixels[loc] = color(225); ljusgrå
}
}
}
bild (bW, 0, 0);
}
void allSix (int st, int nd, PImage img) {/ / st = start tröskel nd = slutet tröskel
int inc = int((nd-st)/6);
lager (st, img);
pushMatrix();
skala (-1, 1);
Översätt (-2 * onePartHW, 0);
lager (st + inc, img); //second pic
skala (1, -1);
Översätt (0, -2 * onePartHW);
lager (st + 2 * inc, img); //third pic
skala (-1, 1);
Översätt (-2 * onePartHW, 0);
lager (st + 3 * inkl, img); //forth pic
skala (1, -1);
lager (st + 4 * inkl, img); //fifth pic
skala (-1, 1);
Översätt (-2 * onePartHW, 0);
lager (st + 5 * inc, img); //sixth pic
popMatrix();
}
void guideLines() {
stroke(50);
line(onePartHW,0,onePartHW,3*onePartHW);
line(onePartHW,onePartHW,2*onePartHW,onePartHW);
line(0,2*onePartHW,onePartHW,2*onePartHW);
stroke(200,0,0);
line(0,onePartHW,onePartHW,onePartHW);
line(onePartHW,2*onePartHW,2*onePartHW,2*onePartHW);
stroke(200);
noFill();
rect(0,0,2*onePartHW,3*onePartHW);
}
void keyPressed() {
Spara ("bild" + n + "png");
n ++;
}
slutet av bearbetning skiss
Kopiera en bild till mappen skiss och namnge det bild.jpg. Redigera bilden och se till att dess beskuren till en kvadratisk form, en annan figur skulle göra skissen strula proportionerna för bilden.
Skissen, och se om du har en bra uppsättning bilder. Om inte nära skissen och justera värdena för lowLim så att den första bilden har 10-20% fylld och upLim sådan att sista bilden har 80-90% fyllda (värden sträcker sig från 0-255).
När du gillar utseendet på bilden producerats, tryck valfri tangent för att spara resultatet i din skiss mapp.
Skriva ut bilden helsida A4 att avsluta med en klassisk Polaroid storlek bild. En gång tryckt skära hela vägen runt det och även längs de röda linjerna, det kan också vara klokt att göra mål i grå linje skilja bilder för lätt vikning.
Vik papperet i en slags concertina omväxlande dalen och berget veck. Du kan ta en förhandstitt på bilden nu, men jag skulle göra nästa steg rättvis sak jag gillar utseendet på den.
Öppnar upp din bild och få en grunt plastbricka (något som skulle hindra dig att få olja överallt). Ta din olja och kväva det papper. Det kommer att bli öppnare, sprida det lika så att allt det har mer eller mindre samma opacitet. Jag gillar att sätta överskott och vik det igen, låta det sitta ett tag och sedan torka av överskottet.
Jag tycker din gjort, vik den tillbaka upp, och håller den upp till ljuset och beundrar din nya pic! kan också hitta en trevlig fönster att hålla det på
Berätta hur du får på, och om du göra en jag skulle älska att se det i kommentarerna nedan.
Om du har några tips på hur jag kan förbättra min instructables framöver gärna tala om det för mig.