Finite State maskin på en Arduino (4 / 7 steg)
Steg 4: Börja skapa ett tillstånds
Nu börjar vi att modellera tillstånds tillsammans. Först skapar vi ett nytt projekt. Du bör vara på sidan Välkommen i SCT / Eclipse. Går du till Arkiv -> Ny -> projekt... och välj Arduino -> nya Arduino skiss i huvudmenyn. Den normala för för nya Eclipse projekt visas. Du måste ange ett namn för ditt projekt. Låt oss kalla den ArduinoFSM. I nästa fönster, kan du ange den port som din arduino är ansluten till. Om du inte vet det och inte vet hur man hittar ut, ignorera detta. Du kan nu Klicka på Slutför.
Om du valde istället New -> Arduino skiss, att inte uppmanas du där din arduino är ansluten. Använd projekt -> Egenskaper att göra det mer sistnämnd därefter. Om du inte vet hur man räkna ut din Arduino port, kommer att det sista steget i detta instructable hjälpa dig.
Om välkomstskärmen inte stängs när du skapat projektet, bara stänga det på egen hand, med X i fliken. Du bör nu ha något som liknar den första bilden i Projektutforskaren till vänster.
Vi kommer nu vill skapa en ny broschyren alarmerat "modell". Högerklicka på ditt projekt och välj Nytt -> mapp. Ange ett namn och klicka på Slutför.
Högerklicka på den nya mappen, gå på nytt igen. Beroende på din installation, du skulle kunna lägga direkt till en ny tillstånds modell, eller kanske du måste använda andra Yakindu, och välj Välj tillstånds modell. Vad du har nu ska se ut som den andra bilden: en post och en generisk första stat som heter StateA.
Rutan till vänster kan du förklara händelser och variabler med anknytning till tillstånds, medan området till höger är den grafiska tillstånds redaktör.
Vi kommer att behöva en händelse: tryckknappen. Dubbelklicka på textrutan till vänster och under gränssnitt, infoga text
i händelse knappen
Med detta förklarar du att det finns ett inkommande händelse namngivna "knappen". Också, dubbelklicka på ordet "standard" i textrutan, och ge tillstånds ett bättre namn – vad sägs om "LightCtrl"? Lägg till en annan stat: Klicka bara på staten i paletten till höger, och sedan någonstans i grafiska tillstånds redaktör. Dubbelklicka på båda ländernas namn och namn en med svart träder staten bifogas det Ljusoch den nya staten Ljus på. Nu måste vi övergångarna: Markera övergången från paletten, klicka på en stat, håll och dra till den andra. Detta bör utgöra övergången. Det går från staten du klickade på första till den andra staten. Lägg till andra övergången genom att klicka på den stat du drog till första nu och dra till annan, så att du har övergångar i båda riktningarna. Nu, klicka på en övergång. Ett textfält visas. Här kan du mata in de händelser och utgångar som du vill ge den övergången. Om övergången från Light Off till Ljus på, typ knappen, på annan, typ efter 5s (som är snabbare än 30 sekunder för att testa). Nu bör du ha något som ser ut som den tredje bilden!
Det var allt för nu. Du har en fungerande modell av en trappa ljus!