Flamethrowing lyktgubbe (14 / 25 steg)
Steg 14: Program sändaren
Sändaren är lite svårare om du använder en SquidBee inställning eftersom det saknas en ATMEGA chip.
Koppla först bort XBee sköld.
Om det behövs, lägga till och bootload och chip.
Sedan som övriga styrelsen, ändra power urval bygeln till USB och sedan ladda upp följande kod:
/*
Flamethrowing lyktgubbe Utlösarkod
Baserat på knappen exempelkod
http://www.Arduino.cc/en/tutorial/Button
skapade 2005
av DojoDave < http://www.0j0.org>
modifierade 28 okt 2010
av Tom Igoe
Krets:
* tryckknapp ansluten till stift 2 från + 5V
* 10K resistor kopplad till stift 2 från marken
Denna kod är i public domain.
*/
konstanter ändras inte. De används här till
Ange pin-koder:
CONST int buttonPin = 2; numrera av tryckknapp PIN-koden
CONST int ledPin = 13. antal LED stift
variabler som ändras:
int buttonState = 0; variabel för att läsa tryckknapp status
void setup() {
initiera seriell kommunikation:
Serial.BEGIN(9600);
initiera LED stift som en utgång:
pinMode (ledPin, produktionen);
initiera tryckknapp PIN-koden som indata:
pinMode (buttonPin, ingång);
}
void loop() {
Läs statligt av tryckknapp värdet:
buttonState = digitalRead(buttonPin);
Kontrollera om tryckknappen trycks.
om det är, är buttonState hög:
om (buttonState == hög) {
Aktivera LED:
digitalWrite (ledPin, hög);
överföra en överkommandot att pumpa och fördröja en sekund så att det inte får mer än ett kommando
per tryck på knapp
Serial.println('h');
Delay(1000);
}
annat {
Inaktivera LED:
digitalWrite (ledPin, låg);
}
}
När du är klar, koppla från USB och återansluta XBee sköld. Du kommer också behöva träsk tillbaka makt byglarna på Arduino.
Slutligen, ändra båda TX/RX byglarna på XBee sköld från USB till XBee.