Fontän av ljus (5 / 9 steg)
Steg 5: kodning
Vi började genom att bli bekant med FastLED biblioteket, som ger funktioner som tillåter en Arduino att interagera med LED strips, och används det verktygen för att utveckla algoritmer som gjorde lysdioderna sväng i mönster som påminner om vatten. Vårt program går igenom fyra huvudsakliga lägen, som alla påverkas av mätvärden från två IR avstånd sensorer.
Den ursprungliga programmet arkitekturen släpat vid rendering alla sju remsor tvingar oss att se över vår design. Efter lite forskning, hittade vi ett bibliotek som var optimerad för Teensy (en mer kraftfull Arduino) och WS2811 (modell av LEDs vi beställde). Detta bibliotek kallas OctoWS2811 och kan köra upp till 8 LED strips i realtid. Vi använde OctoWS2811 i kombination med FastLED. Detta krävde en omskrivning av vår kod att använda en lång rad pixlar istället för en tvådimensionell matris.
Du kan programmera Teensy enkelt med samma kod du vill använda för Arduino genom att ladda ner ett tillägg till den ursprungliga Arduino miljön kallas Teensyduino. Här är en länk.
Vi lagt till IR-sensorer för att samspel med fontänen. För att "jämna ut" avläsningar från sensorerna använde vi ett bibliotek som kallas RunningMedian.
Här är en länk till vår slutliga koden, om du vill använda den direkt eller kopiera och ändra den.