Fördröja Line Memory med en Slinky (14 / 15 steg)
Steg 14: Konfigurera minne och kör
På denna punkt är du redo för
minne skissen. Kärnan har detta samma funktionalitet som skriptet GetVelocity. Detta skript har fyra lägen: skriva, STORE, RECALL, klar.
Det börjar i skrivläge där det väntar på indata från användaren, som tidigare nämnts detta system är utformat för att lagra 2 bitar vilket innebär att det kan lagra 4 värden.
0 (0,0)
1 (0,1)
2 (1,0)
3 (1,1)
Input består av det numeriska värdet (0, 1, 2 eller 3) som kan anges på den seriella bildskärmen.
När värdet har tagits upp kommer nödsänkningssolenoiden sända uppgifter. Till exempel kommer att en 2 få den att fördröja halva förökning tiden och sedan puls. En 3 kommer att orsaka den till puls vänta då pulsen igen. En nolla kommer att göra ingenting. Slutligen övergångar det i butik.
I butiken läge kommer det att göra exakt vad du tidigare observerats i skriptet GetVelocity först nu det att hålla reda på tiden att veta var bitarna är. Efter 10 cykler kommer det övergången till Läs staten.
Läs staten kommer det börja med väntetid halva den förökning, om sensorn utlöses i denna tid det kommer att ställa den första biten. Då kommer vänta halva förökning tiden igen och ange den andra biten om sensorn utlöses. Sedan skriver de två bitarna till seriell bildskärm och övergången till klar tillstånd.
KLAR staten gör ingenting utom blinkar LED, för att köra igen återställa Arduino.
Videor av min bygga lagra alla 4 värden är kopplade.
Om du hittar denna roliga att bygga Vänligen vidarebefordra kunskapen och med alla medel försöka förbättra det. Detta projekt verkligen gav mig en otrolig respekt för de hårt arbetande män och kvinnor som tillbringat sena nätter stansning hål i kort och ta bort malar från reläer att utveckla tekniken vi använder varje dag.