Förstå Laser skytte spelet (2 / 7 steg)
Steg 2: Bygga displayen
Vi kunde inte (eller kanske inte ens försökte), för att hitta en redan gjort biblioteket att köra våra skärmar till seger, så läser vi i databladet för 74595 (populär modell av shift-register), så vi gjorde det själva (typ av). Det är inte ute mycket komplicerat eftersom dess beteende är ganska enkel. Så vad som jag gjorde på detta steg är att berätta hur bör "lärare" berätta sin "student" siffrorna. Det fungerar så här:
Jag säger: nummer är 42!
Programmet tycker:
-Den är gjord av siffror 4 och 2. Och i BCD är 0100 och 0010.
-Jag ska skriva ut denna sekvens: 01000010.
-Data stift ska vara 0, ställer in det och puls SKIFT klockan för att skicka den.
-Data stift skall vara 1, skiljer det och puls SKIFT klockan för att skicka den.
-Data stift ska vara 0, ställer in det och puls SKIFT klockan för att skicka det...
-(Efter senaste data skickas), pulser spärren klockan bekräfta.
Gjort.
Som en utmaning, kan du skriva skriptet motsvarande i Arduino IDE. Jag hade lite kul själv med det. Men med dig vill hoppa över den jibber jabber, kan du använda funktionen shiftOut() från Arduino IDE. Det kommer att skicka allt okej, men det går inte de två första stegen, vilket kan göras med några slingor och ifs.
Vi har också, etsade en dual layer PCB att hålla displayerna och ICs. Vi försökte undvika en tvåfaldig lager, men det verkade vara mer elegant lösning än att lägga till 10 tröjor till styrelsen. Efter några försök och misstag fick vi en fungerande styrelse.