Frågesport spel system (1 / 3 steg)
Steg 1: scheman
Målet med systemet är detta. Konkurrenten reserver för att besvara frågan genom att trycka på knappen, hans ljus slå på och ett ljud hörs. Genast de andra stationerna är inaktivt, presentatören återställer systemet.
Du kan hämta det här problemet kan du gå vidare på två olika sätt:
** mikrokontroller eller digitala kretsar: en eller flera marker elektroniska ombord är tillräckligt för att den logiska delen av systemets"quiz". PRO: helt anpassningsbara, billiga (särskilt för om-produktion), centraliserad. CONTRO: mer designtid behövs, förverkligandet av en prototyp behöver tid.
** elektromekaniska kretsar: logiken nås genom dioder och reläer. PRO: billigt, enkelt att bygga, pålitlig. CONTRO: inte för om-produktion, inte anpassningsbara, komplexiteten växer upp med antal stationer.
Det andra sättet var ursprungligen bara en utmaning, men sedan jag har börjat att lista ut det som det bästa valet. Intressanta är att den elektromekaniska kretsen är ett skelett som du kan bygga, i en framtid, en eventuell digital/datoriserad förvaltning.
Ta en titt på scheman.
Reläerna är decentraliserade som de ingår i kretsen tryckknapp/lampa system. På detta sätt är kretsen mer logiskt och lätt att bygga. Knapparna är normalt stängda, så att de hålla reläet glada stänga sin krets. När knappen trycks reläet är släppt så händer två saker: knapp-relay kretsen är öppnat, så om knappen släpps ingenting händer (Detta garanterar exakt undersökning av push instant), och den andra kretsen är stängd vrida på den lysande indikatorn, den akustiska indikatorn, och tvingar de andra reläer på. Sista frågan uppnås genom ett nätverk av dioder. Naturligtvis, fler stationer du vill ha, är det mer komplicerat nätverk. Sist men inte minst, återställa och hämmar växlar (logiskt olika, elektriskt samma) kommer att tvinga alla reläer på, stänga igen deras kretsar tills en stor röd knapp trycks.
Delen av kretsen där en mikrokontroller är de flesta saknas, är akustisk signal. Det måste vara begränsat i tiden så behövs någon form av timer. En mikrokontroller skulle ha gjort detta av programvara utan problem (.. .fully anpassningsbara... betydde också detta). Nätverket på botten av scheman ger en tillräckligt bra timer (inte exakt, eftersom kondensatorer har att fullgöra mellan en reservation och den andra), med möjlighet att välja mellan korta, långa och ingen.