Fysiska "Högtryck" brädspel set (6 / 6 steg)
Steg 6: Addendum: möjliga variationer på spelet
Problemet med tillåtna ord är kraftigt förenklad i iOS-versionen av spelet, eftersom programvaran helt enkelt inte låter dig spela ett ord som inte är tillåtet. Jag har använt den Scrabble ordbok för att kontrollera ord, även om någon ömsesidigt överenskomna ordbok kommer att göra.
En regel i iOS spelet verkar vara "ingen upprepar". Men ta reda på vad räknar en upprepning? Vi har använt följande formel: förlängningar av tidigare spelat ord är tillåtna, men underdelar med ingen förändring i brev ordning är inte tillåtna. Till exempel:
Om "Fästa" har spelats:
-"SPINNING" är tillåtet (förlängning)
-"PIN" är inte tillåten (delmängd)
-"Kväva" är tillåtet (olika brev ordning)
-"Fäst" är tillåtet (olika suffix)
-"Längtar" tillåts inte (delmängd)
Konkurrenskraftiga typer kan vilja använda Scrabble reglerna för utmaningar (om utmaningen är framgångsrika, förlorar spelaren tur, annars challenger förlorar tur). Men jag har spelat med mildare regler--om någon anser att ett ord är ogiltig, vi helt enkelt slå upp, utan förlust av vänd för alla. Jag tycker personligen att detta vara roligare och mer i linje med känslan av iOS spel spela.
Antal spelare
Vi har framgångsrikt spela-testat med 3 spelare på en 25 brev styrelse (se foto). Det fungerade bra! Jag antar att du kan spela med ett godtyckligt antal spelare, även om du skulle antagligen en större styrelse. Mer forskning på detta område är nödvändiga.
Brev distribution
De flesta alfabetet brickuppsättningar kan du köpa har en skrivelse distribution som minst efterliknar den naturliga fördelningen av bokstäver i det engelska språket. Den som jag används har följande fördelning:
a-4, b-2, c-2, d-2, e-4, f-2, g-2, h-2, i-2, j-2, k-2, l-2, m-3, n-3, o-3, p-2, q-2, r-3, s-3, t-3, u-2, v-2, w-2, x-1, y-2, z-1
IOS-versionen av spelet, men har en brev-distribution som är tungt viktade mot ovanliga bokstäver. Detta har för- och nackdelar.
En fördel med att använda en skrivelse distribution som liknar engelska är att spel tenderar att utvecklas snabbare eftersom det är lättare att komma med ord. Detta är ett stort plus när du sitter över bordet från din motståndare, och du inte vill vänta 20 minuter för dem att ta sin tur. Denna konfiguration kan dock också vara mer benägna att dödläge situationer, där spelarna gå fram och tillbaka oändliga, utbyte av samma bokstäver igen och igen.
Vi har haft tur leker med en något begränsad uppsättning av ovanstående märker, att ta bort några av de mer vanliga plattorna, så att det finns mer än 2 för en viss bokstav i uppsättningen.
Styrelsen geometri
Med fysiska kakel finns det ingen anledning att begränsa spelet till ett kvadratiskt bräde. Andra layouter med en högre kant-till-area ratio eller högre antal hörn (till exempel ett "+" formgeometri) kan markant ändra spelet genom att göra det lättare att hålla på att blockerade plattor. Jag avser att experimentera med alternativa styrelse former i framtiden.
Slutet av spelet överväganden
Enligt min mening, den största svaghet av boktryck som ett spel (både iOS och fysiska versionen) är att det finns en stark tendens till spelet för att nå ett dödläge situation, vilket gör den slut fasen av spelet utdragna och irriterande. I flesta spel jag har spelat, spelet fortskrider till punkten där det finns endast ett litet antal plattor vänster (oftast 3), som inte kan alla användas i word tillsammans. Vid denna punkt, inser båda spelarna att den som spännen först och använder en eller två av de återstående bokstäverna kommer att öppna dörren för deras motståndare att susa in och vinna spelet genom att använda den sista återstående bokstäver. Detta leder i allmänhet till en lång period av byta samma bokstäver och tillbaka, och resulterar ofta i spelarna att bli uttråkad innan en avgörande seger kan nås.
Jag spekulerar i att det kan finnas alternativa lägen av spel som skulle förbättra denna situation. En möjlighet kan vara att upprätthålla en löpande värdering av bokstäver fångas och överväga den spelare som har fångat de flesta bokstäverna efter ett fast antal turas om att vara vinnaren. Något sätt att begränsa längden på spel är önskvärt. Styrelsen geometri och brev distribution kan också påverka slut-av-spelet dynamik.
Till sist...
Det finns många öppna frågor att utreda när det gäller optimering av spelet! Jag välkomnar feedback eller idéer från andra boktryck fans, så lämna gärna kommentarer!