Game Boy LCD + Raspi uppgradering (3 / 7 steg)
Steg 3: Att göra en ersättare knappen ombord
Genom att ta bort all Gameboy elektronik, hade jag inga fysiska växlar för varje knappen 8 frontpanelen. Så jag var tvungen att effektivt skapa en mini-klaviatur som skulle gå i stället för den ursprungliga styrelsen. Detta skulle behöva 9 kablar (8 knappen anslutningar + gemensamma GND) gå till Pi: s GPIO port. Jag tänkte ursprungligen bara löda kablarna till GPIO stiften men hittade i min skräp låda en gammal PC tillbaka platta som hade en parallellport ska en 26pin header kontakt. Perfekta! Jag var bara tvungen att ta bort den övre delen av huvudet kontakten vilket gjorde det exakt rätt höjd och borra ut 26 stift som var fylld med plast så det inte gick att installera på fel sätt. Detta sedan passar perfekt i GPIO huvudet och gav tillgång till varje stift utom pin1 (3.3V). 9 kablar till knappen styrelsen var putsade till längd och 2 x 5V sladdar och 2 i den GND ledningar hölls länge så de kunde ansluta till 3.7V - 5V boost styrelsen att leverera ström till Pi. Ledningarna är ganska tunn så jag dubblade upp på dem så de kunde bekvämt hantera nuvarande dras av Pi. Snarare än trim alla överflödiga trådarna, jag lämnade dem lång och paketerade bara dem i en bit krympslang slangar så att de kan användas senare - jag funderar på att lägga till 2 fler knappar att agera som axel knappar som används av spel på Game Boy Advance, bör jag sluta att lägga dessa Rom till EmulationStation.
Mitt tangentbord gjordes av trimning vissa rader av en 6 x 8cm-dubbelsidig protoboard, och överför kontakten och montering hålet positioner på frontpanelen. Guldfärgade kontakterna kan du se i bilderna är gjorda av batteriets kontakter för en kasserade gamla Nokia telefonladdare. Jag försökte med bara nakna kuddar på PCB som kontakter men fick inte en pålitlig anslutning med alla knappar. Också skulle de förmodligen oxidera över tiden och sluta fungera. De guldpläterade kontakterna fungerade bra ändå. Jag la några sticka på aluminium sheilding (från en kasserad laptop) på baksidan av knapparna över kol kuddar eftersom några kuddar var slitna och fungerade inte på ett tillförlitligt sätt. Genom upphettning av aluminium sheilding medan tas bort från gamla laptop (under handstöd), det kan lätt tas bort och den klibbiga saker stannar på sheilding. Då kan det skäras till storlek som visas i bilderna. Så med kuddar repareras med strålskyddet, använde jag några små-gauge emaljerad koppartråd för att ansluta varje kontakt på protoboard till 9 pads i rad över top-mitten. Detta skulle göra en nättare anslutning när kablarna från GPIO kontakten lades.
Den här listan visar hur jag ansluten varje knapp till varje GPIO pin:
PIN-kod #, GPIO #, Gameboy funktionen, Tangenttryckning
7, 4, A, X
11, 17, B, Z
13, 27, START, ANGE
15, 22, SELECT, UTRYMME
12, 18, NER, NER
16, 23, HÖGER, HÖGER
18, 24, UPP, UPP
22, 25, VÄNSTER, VÄNSTER
14, GND,-, -
Kom ihåg detta är för en modell A, Rev. 2 Pi. Chef över till https://github.com/adafruit/Adafruit-Retrogame där du kan hitta filerna Retrogame och göra. Då måste vi redigera cfg-fil i Retrogame så att GPIO stift sändebuden krävs tangenttryckningar som förtecknas ovan och sedan kompilera om den med gör.
Någonstans i denna fil talar kommentarerna om "Vulcan nerv klämmer" metoden att avsluta ett spel. Det handlar om att trycka på 2 knappar samtidigt. Jag upptäckte att i detta fall det rör sig knapparna Välj och Start. Detta verkar vara lite flakey - ibland tar det flera går innan det faktiskt kommer ut. På grund av detta jag thinging att lägga till en knapp till en GPIO pin bara för denna funktion.