GameMaker: Låt oss göra ett spel! Övningsexempel 2 (3 / 3 steg)
Steg 3: Att sätta ett skytte kommando i spelaren
Vi behövde inte koden i kula, men vi behöver det för spelaren. Öppna spelaren-objektet och klicka på "Lägg till händelse." Klicka på "Nedtryckt utrymme." VARNING: KLICKA INTE PÅ "TANGENTBORD!!!" KLICKA PÅ "NEDTRYCKT!" VIKTIGT!
Okej, varning nog. Låt oss gå vidare med den. I "-knappen trycks" lägga till en "åtgärd" som ska vara i fliken "main1". Vi vill ha är "Skapa rörliga instans." Det ser ut ungefär som en glödlampa med en grön pil. Dra det till "Action", och du får något som liknar en förvirrande meny. DON'T PANIC!
Låt oss gå över vart och ett av facken. För objektet vill vi att objektet för "Bullet." Du kan bara lämna x och y som 0. Hastighet är hur snabbt din bullet kommer att gå, i mitt fall, jag gjord den 15. Kula bör alltid vara snabbare än spelaren. Slutligen för riktning, skriv bara "riktning". Detta innebär att kulan kommer att gå i vilken riktning din spelare står inför.
VARNING VARNING VARNING!!! KLICKA PÅ KNAPPEN RELATIVA LÄNGST!
Nu tryck på "OK" och kör programmet. Flytta med piltangenterna och skjuter med utrymme!