Generera slumptal genom att använda Arduino (3 / 4 steg)
Steg 3: koder
/*============================ EG LABS ===================================//Demonstration på hur till använda 16 x 2 LCD uppvisning med en arduino ombord
* LED anod bifogas digital utgång 6
* LED katod kopplad till marken genom en 1K resistor
//============================ EG LABS ===================================*/
inkludera bibliotek-koden:
#include < LiquidCrystal.h >
initiera bibliotek med numrerar av gränssnittet stiften
LiquidCrystal lcd (12, 11, 5, 4, 3, 2);
lång randNumber; variabeln som är tänkt för att hålla slumptal
CONST int analogOutPin = 6; Analog utgång pin där lampan är kopplad till
void setup()
{
Ange den LCD antal kolumner och rader:
LCD.BEGIN (16, 2);
Skriv ut ett meddelande till LCD-skärmen.
LCD.Print ("INGENJÖRER GARAGE");
lcd.setCursor (0, 1);
LCD.Print ("RANDOM nummer");
initiera serieporten
Serial.BEGIN(9600);
initiera den pseudo-slumpmässiga nummergenerator
randomSeed(analogRead(0));
}
void loop()
{
randNumber = random (0, 255); generera ett slumptal
Serial.println(randNumber); Skicka slumptal till den seriella porten
analogWrite (analogOutPin, randNumber); variera ljusstyrkan LED enligt slumptal
Delay(300);
}