Göra ett spel som använder Visual Studio (5 / 6 steg)
Steg 5: Kontrollera vinnare
Vår
Huvudsyftet i detta steg är att kontrollera vinnare. Så måste vi skapa en ny klass här. Så i princip byta namn på knappen kommer att vara användbart här.
1. under "offentliga partiell klass" skriver detta === >>
privata void check()
{
bool vinnare = false;
Horisontell kontroll
om ((A1. Text == A2. Text) & &(A2. Text == A3. Text) & & (! A1. Aktiverad))
vinnare = sant;
annars om ((B1. Text == B2. Text) & &(B2. Text == B3. Text) & & (! B1. Aktiverad))
vinnare = sant;
annars om ((C1. Text == C2. Text) & &(C2. Text == C3. Text) & & (! C1. Aktiverad))
vinnare = sant; Vertikala kontroll
annars om ((A1. Text == B1. Text) & &(B1. Text == C1. Text) & & (! A1. Aktiverad))
vinnare = sant;
annars om ((A2. Text == B2. Text) & &(B2. Text == C2. Text) & & (! A2. Aktiverad))
vinnare = sant;
annars om ((A3. Text == B3. Text) & &(B3. Text == C3. Text) & & (! A3. Aktiverad))
vinnare = sant;
Sneda kontroll
annars om ((A1. Text == B2. Text) & &(B2. Text == C3. Text) & & (! A1. Aktiverad))
vinnare = sant;
annars om ((A3. Text == B2. Text) & &(B2. Text == C1. Text) & & (! A3. Aktiverad))
vinnare = sant;
IF(Winner)
{
disableButtons();
Sträng win = "";
IF(turn)
vinna = "O";
annat
vinna = "X";
MessageBox.Show (win + "Vinner!", "Yay");
Klicka på bilden för större klarhet (string operation 2/21)
}
annat
{
IF(turn_count == 9)
MessageBox.Show ("Rita!", "Besvikelse");
}
} //End av klass
2. nu har vi att inaktivera knapparna så snart
någon vinner
skapa en ny klass under "offentliga partiell klass" typ här == >>
privata void disableButtons()
{
försök
{
foreach (Control c i kontroller)
{
Knappen b = c (knappen).
b.Enabled = false;
}
}
fånga {}
}