Guino: Dashboard för din Arduino (2 / 4 steg)
Steg 2: Hur man ändra koden
gInit() är det här du definierar din layout
Denna metod beskriver layouten genom att lägga till komponenter sekventiellt. Komponenter som kan ändras (reglage, knappar etc.) har en variabel fäst vid den. & Framför variabeln innebär att vi inte vill passera värdet i variabeln, men vi vill skicka en referens (pekare) till variabeln. Detta sätt Guino systemet automatiskt uppdaterar dem när förändringar sker i GUI.
void gInit()
{
gAddLabel("SLIDERS",1);
gAddSpacer(1);
gAddSlider (3.200, "Bredd", & bredd);
gAddSlider (3.200, "Höjd", & höjd);
gAddSlider (0,255, "LED ljusstyrka" & ledLight);
Roterande reglagen
gAddLabel ("roterande REGLAGEN", 1);
gAddSpacer(1);
[.............]
gAddColumn();
Lägg till mer saker här.
gSetColor(r,g,b); Ange färg för gui-gränssnittet.
}
GButtonPressed(int id) det kallas när en knapp har tryckts
Allmänhet variabler kan uppdateras automatiskt, men vid en knapp det måste vara en händelse som du tar hand om. I detta exempel anger vi du variabeln höjd till 100 när någon trycker på knappen.
void gButtonPressed(int id)
{
IF(buttonId == ID)
{
höjd = 100;
gUpdateValue(&height);
}
}
gItemUpdated (int id) Detta kallas varje gång och artikeln har uppdaterats
Det är vanligtvis inte nödvändigt att använda detta eftersom systemet uppdaterar variablerna automatiskt. Om du vill reagera på en förändring kan du använda den som sådan. I detta fall uppdaterar vi bakgrundsfärg när en av de 3 roterande reglagen har ändrats.
void gItemUpdated(int id)
{
om (rotaryRID = id || rotaryGID == id || rotaryBID == id)
{
gSetColor(r,g,b);
}
}