HDR glasögon: från cyborg svetsning hjälmar till Wearable beräkning i vardagen (4 / 6 steg)
Steg 4: Kombinera de arrangera i rak linje bilderna
Ett viktigt resultat i comparametric bildanalys är att kunna "sy ihop" flera bilder av samma scen för att förstå världen.
När du har bilder som är i linje, har du i huvudsak flera mätningar av samma kvantitet.
Tänk på det som en voltmeter där du mäta spänningar på olika inställningar av mätaren, och då du vill kombinera dem alla tillsammans i en enda behandling, på varje pixel.
Sitt slag av likadana röstning, där varje bild blir "rösta" om vad ett pixelvärde bör vara på en viss plats. Men inte alla röster är lika. I de mörka områdena, vi vill ha ljusare bilder att ha en starkare röst eftersom de har en bättre återgivning av dessa områden. I de mörkare områdena vill vi klarare bilder att ha en starkare röst. Vi vill i mellantonerna, medellång exponeringar till få den starkaste röst men har fortfarande ett bra bidrag från ljusa och mörka bilder.
Så har vi en viktad summa, som anges i ovanstående formel. Se http://wearcam.org/comparam.pdf
Alternativt, ett mycket bättre och mycket snabbare sätt att kombinera bilder är att använda en metod utvecklad av Mir Adnan Ali och jag, där en mycket enkel LUT (leta upp tabellen) används. LUT är ungefär som en comparagram (samma dimensioner och samma axlar som en comparagram). På detta sätt varje par av bilder kombineras nästan omedelbart (av snabb och enkel uträkning: bara slå upp resultatet), så det kan köras på videobildruta priser. Denna metod går ungefär 5.000 gånger snabbare än någon annan HDR algoritm för närvarande används, och kan också genomföras i FPGA.
Om resultatet används för datorseende, maskininlärning eller liknande (e.g. ansiktsigenkänning av datorn) vi är klara: bara presentera den återskapade q(x,y) i algoritmen. Om vi vill skriva ut eller Visa resultatet vill vi vissa spatiotonal mappning (filtrering, till exempel slipning) komprimera det dynamiska omfånget till Skriv ut eller Visa medium. Det finns massor av filtrering av program och programvara tillgänglig, men i sann DIY, försöker genomföra eller skriva något på egen hand. Så du lär dig mycket mer och har roligare, oavsett hur väl visar ditt resultat sig.