Hela världen microcontroller länk för under $20 (4 / 15 steg)
Steg 4: Programmera marker
På den enklaste nivån har picaxe 14 enkelbyte-register. När ett virtuellt nätverk skapas länka vi alla dessa register tillsammans så om en byte ändras i ett picaxe ändras i alla picaxes. Klart om två picaxes försöker ändra den samma byten då det kommer att få mycket förvirrande men om varje picaxe ändras bara en byte då alla andra picaxes kan se förändringen och kan agera på den. Enkla meddelanden kan skickas tillbaka och framåt om en viss byte endast ändras av en picaxe. En pott kan ändra värdet i ett register och en eller flera andra picaxes kan känna att ändra och flytta en servo eller vad som helst och slå på en värmare. Ett andra register kunde skicka tillbaka temperaturen i rummet.
Kopiera och klistra in program som i sin tur i picaxe programmeraren och ladda ner dem till var och en av de respektive marker med pilen blå nedladdning från inom picaxe programmeraren.
TX:
Main: serin 3, N2400, ("Data"), b0, b1, b2, b3, b4, b5, b6, b7, b8, b9, b10, b11, b12, b13 "få paket från datorn
om pin2 = 0 då "testa växeln och uppsättning registrera b0 beroende på status
B0 = 0
annat
B0 = 1
endif
om b1 = 0 då "andra picaxe anger b1 beroende b0
låg 1' ledde bort
annat
hög 1' ledde på
endif
serout 0, N2400, ("Data", b0, b1, b2, b3, b4, b5, b6, b7, b8, b9, b10, b11, b12, b13)' skicka tillbaka till dator
gå till största
och Rx:
Main: serin 3, N2400, ("Data"), b0, b1, b2, b3, b4, b5, b6, b7, b8, b9, b10, b11, b12, b13 "få paket från datorn
B1 = b0' ändra registrera b1 till lika register b0
om b1 = 0 då
låg 1' ledde bort
annat
hög 1' ledde på
endif
serout 0, N2400, ("Data", b0, b1, b2, b3, b4, b5, b6, b7, b8, b9, b10, b11, b12, b13)' skicka tillbaka till dator
gå till största