Hur att utforma och bygga en go kart. (2 / 25 steg)
Steg 2: Styrinrättningens uppbyggnad
Att få styrningen geometri rätt på din Kart är en av viktigaste övervägandet när du designar bildrutan. Om du inte får det rätt du Kart vilja inte vända men plöjer rakt fram. Till skillnad från en bil bakhjulen har inte en differential men är låsta tillsammans och alltid snurra med samma hastighet, detta kräver några cleaver teknik för att göra insidan bakre hjulet lift av marken när vrida och så att framsidan av kart att vända i.
Understyrning händer när en bil framför tenderar att gå rakt fram när du vrider ratten i ett hörn. Du kan känna däcken skura mot asfalten. De flesta moderna bilar är framhjulsdriven och de tenderar att understyrning. Det är i sig ganska säker, eftersom hastigheten är skurat bort, och så länge det finns tillräckligt road, däcken kommer så småningom grepp och vända bilen som du vill!
Överstyrning
Detta händer när den baksida änden av bilen glider från riktningen av vänden. Bakre hjulet enhet bilar är mycket mer utsatta för detta. Det är mindre säker än understyrning, eftersom det kan vara upptakten till en snurra, och plötsligt lyft av strömmen (som är en naturlig reaktion) faktiskt kan orsaka att snurra som de däck "bett." Bilar som Porsche 911, där vikten är alla bakom den baksida axeln är utsatta för detta.
Camber
Camber är vinkeln på ratten i förhållande till vertikalplanet, sett från framsidan eller baksidan av bilen. Om hjulet lutar i mot chassit, har den negativ camber; om det lutar bort från bilen, har den positiv camber. så på en Go Kart det ska vara 0. i mitten av både positiva och negativa.
Caster
Positiv caster vinkeln illustreras bäst av den bakåt tilt av manöverorganet gaffeln på en cykel. Positiv caster uppenbarligen förlägger framhjulet före dess vridningspunkten och de flesta fordon är utformade med positiv caster vinkeln. Det definieras som vinkeln skapad av styrningen vridningspunkten från framsidan till baksidan av fordonet. Caster är positivt om linjen är vinklad fram, och negativt om bakåt.
Grundpelare på kart bör läggas tillbaka på topp 12-15 grader
Tå ut på varv
När fordonet förhandlar en kurva, inre hjulet blir kraftigare och medan hjulen kvar i denna position, hjulen kommer tå ut, och kommer att återvända till den korrekta tån i när den ratten returneras till rakt fram positionen. Detta uppnås genom mete styrning armarna mot mitten av bakaxeln detta kommer att täcka i steg 12
Hjulet stöttning
Hjulet Upphängningspunkter eller vikt runka är relaterad till caster och kingpin lutningen, som kontrollerar förmågan att vända och lyfta insidan tillbaka hjulet från marken enligt vilket håll du vrider. Att ha en fast bakaxeln orsaker hjulen att snurra i samma takt, så du behöver insidan bakre hjulet för att lyfta från marken vilket gör att kart runt hörnen.
K.P.I.
Kingpin lutning vinkeln, tillsammans med caster vinkeln, skapar fenomenen av returen av hjulen till rak position efter en styrning, det tenderar också att behålla denna position efter en effekt med ett hinder som försöker förändra banan,
Ställ in
Så du behöver 10 grader KPI och 12-15 caster vi visar dig hur du ställer in detta i steg 9. Om du planerar att göra din egen stub axlar måste du se till att camber ställs in en 0 grader och ackerman vinkeln är korrekt. Detta kommer att täckas i steg 12