Hur du använder LCD-display med arduino handledning (4 / 5 steg)
Steg 4: Förklara koden
finns det någon funktion som du märkt i att kod som vi använt tidigare. Jag förklara de viktigaste funktionerna som används i LiquidCrystal bibliotek.
BEGIN()
börja är den mest använda funktionen i LCD-biblioteket, dess används för initierar gränssnittet till LCD-skärmen och anger dimensioner (bredd och höjd) på displayen. BEGIN() måste anropas innan alla andra LCD bibliotek kommandon.
Syntax: lcd.begin(columns,rows)
Parametrar
LCD: en variabel av typen LiquidCrystal
cols: antalet kolumner som LCD-skärmen har
rader: antalet rader som LCD-skärmen har
Print()
Ut texten till LCD-skärmen.
Syntax: lcd.print(data) lcd.print (data, BASE) parametrar
LCD: en variabel av typen LiquidCrystal
data: data för utskrift (char, byte, int, lång, eller sträng)
setCursor()
Ange Positionof LCD markören, alltså, som platsen där följande text skrivs till LCD-skärmen visas.
Syntax: lcd.setCursor (col, rad)
LCD: en variabel av typen LiquidCrystal
Col: kolumnen som du vill placera markören (med 0 är den första kolumnen) raden: den raden som du vill placera markören (med 0 är den första raden)