Hur klona en drake
Jag letade runt mitt hem för något att fånga, jag tänkte på min katt men han skulle inte sitta stilla tillräckligt länge för att ta alla de bilder som jag skulle behöva. Min virkade dragon verkade som ett bra val. Detta är bara en snabb översikt över hur du fånga en 3D-modell eftersom det finns många instructables om detta redan och de kan förklara det mycket bättre än jag kan. Jag skulle bara vilja visa att någon lika aningslösa som jag när det kommer till 3D-modeller kan faktiskt skapa något. Förhoppningsvis skulle det uppmuntra andra att ge det ett försök
Vad du behöver:
- Kamera
- 123D fångst
- Autodesk Meshmixer
- Meshlab
- (Valfritt) Testors modell färg (jag använde metallic rött och guld för magen)
Ta bilder:
För bästa resultat behöver du bra belysning (ljus, jämn belysning) för dina bilder. Ställ in ditt objekt på en stilren yta med en neutral bakgrund. Jag satte min dragon på ett vitt papper på golvet och används vit affisch styrelse som bakgrund, som jag flyttat som jag arbetat min väg runt draken ta bilder. Jag tog ungefär 36 bilder av min dragon. Jag började på marknivå fotografera varje 45o i en cirkel runt draken, sedan gick runt igen ta foton på en högre vinkel. Sedan tog jag bilder direkt ovanför draken.
Göra bilder till en modell:
När nöjd med bilderna starta 123D fångst och välj skapa en ny fånga. Välj dina foton och klicka på Skapa projekt. Programmet kommer att ladda upp dina bilder och sy ihop dem. Om du tog tillräckligt bra kvalitet foton bilderna bör vara sys ihop väl. Om det är gråfärgade bilder längst ner på skärmen de visade bilder som inte var sydd. Du kan manuellt sy dem följa dessa instruktioner. När det är gjort kan du exportera modellen som en .obj fil. Filen tar ett tag att bearbeta så du kan få programmet att skicka dig när filen är klar.
Rensa upp nät:
När du har din .obj fil av din modell öppna den i Autodesk Meshmixer. Här kan du rensa upp din modell. Jag hade delar av golvet ingår i min modell så jag kunde ta bort de yttre delarna. När det var klart använde jag funktionen inspektör i programmet. Eftersom att fånga inte skapade en undersida för draken finns det ett stort hål. Verktyget Inspector kunde skapa ett botten för min dragon och fyllde i de andra hålen också (och fixa allt annat som var fel med min modell.) Här är en länk till några tutorials om hur du använder Meshmixer.
Förbered modell för utskrift:
På denna punkt jag insåg att min fil var verkligen enorm (över 20Mb) medan de flesta andra modeller som jag har sett postat på Instructables var ett par Mbs. Jag inte visste var jag som gick fel. Jag bläddrade igenom ett antal 3D utskrift instructables och kom över Don Whitaker 3D fraktal. I den beskriver han att minska antalet polygoner och utjämning mesh med MeshLab. Jag följde i princip steg 7 i hans instructable och används Sammanfoga nära hörn, styra alla står inför ett konsekvent, Quadric kanten kollaps decimering, och HP Laplacian väl. Jag valde sedan Nära hål sedan Exportera Mesh som STL-Format för utskrift. Du kan också använda MeshLab att ändra storlek på din modell men jag kommer inte ihåg om jag gjorde det. Din modell är nu redo att skriva ut!
Efter det var tryckt, målade jag det med Testors modell färg.