Hur man bygger en konsol kabel för Universal PCB. (6 / 11 steg)
Steg 6: Pinut konsolen kabeln
___ |1234|567)---pin Beskrivning 1 VCC 2 klockan 3 Latch 4 Data 5 N/C 6 N/C 7 GND
Om du använder en förlängningskabel, skär extra kontakten bort som långt ifrån slutet som ansluts till konsolen som möjligt. Om du använder en styrenhet för offer, klippa kabeln som nära spelkontrollen som möjligt. I båda fallen kan vi så mycket kabel längd som vi kan komma.
Ta bort vissa kabel isolering från nu-exponerade slutet. TA INTE BORT FÖR MYCKET. Du vill ta bort ca 1" av kabel isolering; tillräckligt för att se till att du kan löda någon av kablarna till någon DB-15 stift och lämnar trådarna kort nog att den pull-stoppet på D-Sub huven högintressant på tjock kabel isolering.
Vi söker enskilda kablarna som gör upp kabeln, så att vi kan identifiera vad var och en gör. I vårt exempel SNES finns det bara fem kablar faktiskt används av registeransvarige och endast fem trådarna i kabeln.
Varje tråd bör vara en annan färg. Vi kan inte lita på den tråd färg för att berätta något för vissa om sin funktion, även mellan annars identiska padds. Vi måste testa dem mot pinut i den. H-filen. För detta behöver vi en multimeter/kontinuitet testare.
För varje tråd i din kabel behöver du veta som pin på konsolen kontakten går till. SNES var lite svårt eftersom kontakterna är långt inne i kontakten. Bilden nedan visar mig använda en bare wire innehas av en sond krok. Kontakten inuti kontakten skulle röra bare tråd, som berört kroken. När andra sonden berört den rätta kabeln i andra änden av kabeln, skulle jag veta eftersom motståndet skulle sjunka till nästan ingenting. Detta måste upprepas för varje stift.
Bilden nedan visar index kortet jag brukade skriva ner resultaten. Jag kopierade de pinut och pin beskrivningarna från den. H-filen. När jag hittade en matchande stift och tråd kombination, skulle jag skriva ner den tråd färg bredvid den PIN-kod.
Nu när vi vet vilken tråd är vad, kan vi börja att ansluta dem till den UPCB kontakten.