Hur man gör en 3D tryckt armband (2 / 6 steg)
Steg 2: Modeling facetterade manschetten - att skapa en serie bildrutor
Med denna design jag ville ha något som var facetterade men oregelbunden. Medan det finns flera sätt att modellera som, var det sätt jag fast på att skapa en serie bildrutor som på ett lika långt mellanrum. Medan var och en av dessa ramar hade samma antal poäng, lokalisering av punkterna varierade. Detta var så att när de anslutande medlemmarna drogs in, det skulle föreslå en oregelbunden yta.
Bara en kommentar till alla som har börjat använda Google Sketchup--har du förmodligen märkt programvaran är ganska begränsat och vid något tillfälle får du till en punkt där du behöver installera några plugins för att göra vad du vill (eller att göra det snabbare). För min ram och anslutande medlemmar använde jag följande plugins:
TubeAlongPath.rb
lines2tubes.RB
Det finns förmodligen andra, och det kan även vara möjligt att göra detta i sketchup utan en plugin, men jag hittade dessa att vara det enklaste att använda.
Även jag har märkt när du använder plugins i Google Sketchup är det bäst att arbeta i tillräckligt stor skala (sketchup gillar inte små modeller) så kan du behöva skala modell upp medan du arbetar på det så finns det mindre fel/konstiga saker händer till din modell. Se bara till att skala det tillbaka ner innan du exporterar.