Hur man gör en dator Game(in Unity) (6 / 7 steg)
Steg 6: Scripting
Du kan skriva kod i javascript eller i c# i enighet. Men en intressant sak är att du kan använda dem båda i samma projekt. Så om du har en vän som bara vet js och du vet bara C# kan du fortfarande göra ett spel tillsammans.
Här är de skript som jag använde i spelet:
WIN.js
#pragma strikt
privat var drawGUI = false; privat var doorIsClosed = sant;
funktion OnTriggerEnter(theCollider: Collider) {
om (theCollider.tag == "Spelare") {
drawGUI = sant; } }
funktion OnTriggerExit(theCollider: Collider) {
om (theCollider.tag == "Spelare") {
drawGUI = false;
} }
funktion OnGUI () {
om (drawGUI == true) {
GUI.skin.label.fontSize = GUI.skin.box.fontSize = GUI.skin.button.fontSize = 23.
GUI. Box (Rect (Screen.width*0.5-51,200,220,38), "du vunnit spelet");
} }
FallingScript.cs
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
allmän klass FallingScript: MonoBehaviour {
offentliga GameObject kuben.
void OnTriggerEnter (Collider col) {om (col.gameObject.tag == "Golvet") {this.transform.position = Cube.transform.position;}}
}