Hur man gör en enkel PC game controller testar programmet (3 / 7 steg)
Steg 3: Starta ett spel: Sprites
Om du väljer en styrenhet för en bild:
gå in i bakgrunden som du har valt. Klicka på Redigera bakgrunden. plocka en av knapparna. (inte en analog pinne eller dpad) och på den prickade kvadraten på knappanelen. Markera en ruta visas runt den valda knappen och klicka på Redigera, klicka på Kopiera. efter stängning allt (inte den faktiska game maker, bara bakgrunden), klicka på pacman överst på skärmen. du har skapat nya sprite. ge den ett namn, i mitt fall, x-knappen. gå in i Redigera sprite, klicka på Redigera högst upp och klicka på klistra in. nu bör bilden området du kopierat tidigare i det grå området. Dubbelklicka på bilden så kommer du in bildredigeraren. röra upp din bild så att det är bara på knappen och inte det ursprungliga området runt den. Använd svart eller grå för detta. gör 2 sprites od knappen. för när det inte har tryckts och en för när den har. vara säker för både att du går in i bilden och klicka på radera färg. Välj färgen som bacground och klicka på ok. nu blir det ett rutnät bakom knappen. området i rutnätet visas är genomsynlig eller osynlig. för att göra en markerad knapp, välja en modifierare från te bild. Jag har aldrig använt gm8 innan, så jag valde glöd. Du är klar. Klicka på alla bockarna tills spriten är stängd. Upprepa detta för varje knapp.
Om du inte väljer en controller bild, gör dina egna knappar i paint, och ladda in dem i game maker genom att klicka på load sprite i fönstret sprite (den röda pacman öppnar det)