Hur man gör en pistol kontrollerade lampa (1 / 1 steg)
Steg 1: Arduino kod
IRremote biblioteket kan laddas ner från följande länk om du inte redan har den.
https://Brainy-BITS.com/tutorials/IR-Remote-Arduin...
Också, beroende på vilken IR fjärrkontroll du använder du kan ha olika koden värden för knapparna på fjärrkontrollen. Till exempel var i kod postat nedan värdet för knappen OK på min fjärrkontroll "0xFF02FD". Om du ska använda en annan avlägsen än vad jag använt måste att räkna ut rätt värden för dess knappar. Du kan kunna lista ut genom att göra lite forskning på google, eller du kan hämta en IR dekoder skiss. Det finns många tutorials ute på hur man gör detta.
Om du har problem med någon av denna "FoamboardRC" har en utmärkt instructable om användning av IR-fjärrkontroller med Arduino. Här är länken till hans instructable:
Kod:
Gun lampa
Av: austiwawa
#include < Servo.h >
#include < IRremote.h >
osignerade långa värde1 = 0xFF02FD; där XXXXXXXX är på våra din fjärrkontroll värden (OK-knappen)
int relay_pin = 13.
int recv_pin = 11;
int actual_state = låg;
Postions för jämn och udda klick
CONST byte oddPosition = 84.
CONST byte evenPostion = 40;
int clickCount = 0; # klick
IRrecv irrecv(recv_pin);
decode_results resultat.
Servo servo1;
void setup() {
pinMode (relay_pin, produktionen);
Serial.BEGIN(9600);
irrecv.enableIRIn(); Starta mottagaren
servo1.attach(9); bifoga servo till digital pin 9
}
void loop() {
om (irrecv.decode (& resultat)) {
Serial.println (results.value, HEX);
om (results.value == värde1) {/ / knappen
actual_state = (actual_state == låg)? HÖG: LÅG;
digitalWrite (relay_pin, actual_state);
}
irrecv.Resume(); Ta emot nästa värde
IF(results.Value == Value1) {
Increment Klicka på räkna
clickCount ++;
flytta till jämn eller udda position baserat på klicka på räkna
servo1.write ((clickCount % 2)? oddPosition: evenPostion);
}
}
}