Hur man gör en polyfonisk musik installation utlöses av kapacitiv touch pekar med en Arduino (2 / 4 steg)
Steg 2: Den Arduino delen
Först och främst ska vi ställa upp Arduino så vi kan använda kapacitiv givare för att utlösa något. Hela processen är ganska lätt men du måste först installera kapacitiv biblioteket.
Hämta kapacitiv avkänning bibliotek
När du installerat biblioteket kan vi börja ställa in koden. För varje givare, kapacitiv behöver vi två stift för Arduino som bryggas som ett 1M motstånd. (Beroende på längden av senare anslutna kabeln du kan behöva ändra resistorn.) Kabeln till den beröring punkten är ansluten till ett av stiften (givarstaven som vi definierar i koden) efter motståndet.
För touch punkter använde vi aluminium omkullkastar, som var virad runt cirklar gjort av kartong. Men du behöver inte göra något av aluminiumfolie att testa den. Du kan helt enkelt röra slutet av sensorkabeln.
Låt oss ta en titt på koden:
#include / / Capacitve LibraryCapacitiveSensor
sensor1 = CapacitiveSensor(7,6);
1M motstånd mellan stift 7 och 6 (6 är givarstaven)
int sensorTrip = 100; Ändra sensor känslighet här
int rörde = 0;
void setup() {
Serial.BEGIN(115200);
pinMode (2, utgång);
}
void loop() {
lång lastReading;
om (lastReading < millis() + 10) {
begränsar frekvens sensor värdet Kontrollera
långa start = millis();
långa total1 = sensor1.capacitiveSensor(30);
Serial.println("Running");
SENSOR 1
om (total1 > sensorTrip) {
Serial.println ("Sensor 1 på");
digitalWrite (2, hög). Aktivera Wav Trigger
}
annat {
digitalWrite (2, låg).
}
lastReading = millis();
}
}