Hur man gör ett brädspel med Arduino (5 / 7 steg)
Steg 5: Port kretsen för att papper Computing Arduino
Uppdatera din kod.
Ändra pin-koder och justera tröskeln för att upptäcka knapptryckningar från 512 till 300. Testa din installation med hjälp av alligator klipp medan moderkortet Arduino är ansluten till datorn.
Variabler
int powerPin = 17; / / digital 17
int btnPin = 3; / / analog 3
int btnValue = 0;
booleska isPressed = false;
int counter = 0;
lång randomPin = 0;
Lysdioder array: 19, 10 11
int ledde [] = {
10,11,19};
int th = 100;
void setup() / / kör en gång, när skissen startar
{
pinMode (btnPin, ingång); / / ta 5v i, passera den på stift 5
pinMode (powerPin, produktionen);
pinMode (led [0], produktionen);
pinMode (led [1], produktionen);
pinMode (led [2], produktionen);
Serial.BEGIN(9600);
}
void loop() / / kör om och om igen
{
digitalWrite (powerPin, hög); Skicka 5v till ut
btnValue = analogRead(btnPin);
Serial.println(btnValue);
om (btnValue < = th)
{
räknaren ++;
om (counter > 5)
{
Serial.println ("ledde");
slå på lysdioder slumpmässigt
för (int jag = 0; jag < 5; i ++)
{
for(int j=0; j<3; j++)
{
digitalWrite (ledde [j], högt);
Delay(200);
digitalWrite (ledde [j], låg);
Delay(100);
}
}
Delay(1000);
randomPin = random (0, 3); 0, 1, 2
Serial.println(LED[randomPin]);
digitalWrite (ledde [randomPin], högt);
Delay(5000);
digitalWrite (ledde [randomPin], låg);
Delay(50);
räknare = 0;
} / / counter om nära
} / / om < 100 nära
annat
{
räknare = 0;
th = (th + 100) % 1000;
}
}
Uppdatera spelplanen.
Bifoga tre surface mount lysdioder och en tryckknapp till spelplanen (med lim). Måla tillhörande Konduktiv stigar, igen testning för kontinuitet.