Hur man programmerar bågar och linjär rörelse i G-kod manuellt
Introduktion
G-kod används i en hel del automatiserade processer. Till exempel, använder CNC-maskiner och 3D-skrivare G-kod för att göra delar. Programmering bågar och linjär rörelse i G-kod kan vara lite knepigt. Jag har märkt att det inte finns många källor på internet som behandlar detta ämne. Så, jag bestämde mig att göra min egen guide. Jag kommer att presentera grunderna steg och tips i programmering bågar och linjär rörelse i G-kod. Detta innehåller endast rörelse på ett 2D-plan och syftar till att ge en allmän översikt av programmering. Den instructable kommer inte hänsyn till materiella egenskaper, verktygsdiameter, hastigheter och flöden. Jag uppmuntrar dig att göra alla beräkningar dig själv när du går igenom min instructable. Detta ger dig en bättre förståelse av koden och minns ett verktyg kan bli en krycka. Glöm inte att använda verktyget sökvägen dimenisions .pdf som referens.
Material
-Papper
-Skriva redskapen
-Vetenskaplig kalkylator
-PDF-fil av medföljande teknisk ritning
-Tid-cirka 60 min
Terminologi
Absolut- en serie numeriska positioner som beräknas från en fast utgångspunkt.
Clearance plan- ett plan som utsetts för säkert verktyg resor mellan skärande funktioner.
Slutpunkt- Den punkt där en båge slutar
F variabel- flöde klassar (inches per minut)
G00- snabb linjär rörelse
G01- linjär interpolation
G02- medurs cirkulärinterpolering
G03- motsols cirkulärinterpolering
jag variabel- inkrementell koordinaten används för att definiera en punkt i X-riktningen.
Inkrementell- en serie av numeriska positioner som refereras från ett tidigare ståndpunkt och är oberoende av absoluta ursprung.
IPM- en enhet av hastighet används för att bestämma matningshastighet. (inches per minut)
J variabel- inkrementell koordinaten används för att definiera en koordinat i Y-riktningen.
Ursprung- den fasta, central punkten i Cartesian koordinerat system. Ursprung har ett numeriskt värde noll.
Start punkt- Den punkt där en båge börjar.
X-variabel- absolut koordinat används för att definiera en punkt i X-riktningen.
Y-variabel- absolut koordinat används för att definiera en punkt i Y-riktningen.
Formlerna
1) Xs=Xc+(R*cos(Theta1))
2) Ys=Yc+(R*sin(Theta1))
3) Xe=Xc+(R*cos(Theta2))
4) Ye=Yc+(R*sin(Theta2))
5) I=(Xc-(R*cos(Theta1)))-Xc
6) J=(Yc-(R*sin(Theta1)))-Yc