Hur man spelar: Magic the Gathering (4 / 6 steg)
Steg 4: Korttyper
Det finns några olika typer av kort i magi,
Land- Som du såg i avsnittet Mana, mark är vad ger dig mana att kasta trollformler och varelser. Mark kort kostar inte något mana att kasta. Lands är permanent menande de bo på slagfältet såvida inte bort eller förstörs och kan endast användas på din tur. Ett land kort kan placeras ned varje tur. För att använda mark-kort och få mana, måste du peka på kortet. Detta innebär att du stänga kortet i sidled, det är fortfarande i sidled tills din nästa tur där du godo alla dina kort om de där knackade sista vända. Knacka på en mark ger dig en mana.
Varelse- Nästa korttyp är grunden för dina däck. Varelser är vad du främst används för att attackera motståndaren och försvara dig. Varje varelse har en viss mana kostnad som du måste använda mark kort för att betala för, varelser är också permanent. Vid gjutning en varelse på slagfältet måste du knacka på dem för det vänden, detta kallas tillkalla sjukdom. Vissa varelser har förmågor som åsidosätter tillkalla sjukdom, men de flesta gör inte. Längst ner till höger av en varelse kort, det finns två nummer dividerat med ett snedstreck. numret innan snedstrecket är kraften i varelsen, det berättar hur mycket skada en varelse erbjudanden, numret efter snedstrecket är det är seghet, som talar om hur mycket skada måste hanteras för att förstöra den. på din tur, du kan använda outnyttjad varelser för att attackera motståndaren, eller du kan lämna den outnyttjade så de kan försvara dig mot din motståndare varelser. När du spärrar en attack med din varelse på dina motståndare tur, du pekar på inte att varelse. För dig liv punkter att gå, måste din motståndare attackera dig direkt, och om du blockerar sin varelser med egna varelser då det är svårare för honom/henne att hantera skador till dig, här är ett tips dock, titta på dina liv poäng som en resurs för att vinna kampen.
Artefakter- Artefakter permanent kort som fungerar som magiska föremål och utrustning. Artefakter kräver att du betalar till kasta dem på slagfältet, än du måste betala för att använda en av deras förmågor, kan du använda sina förmågor som många gånger du vill. En typ av artefakt kallas utrustning har en förmåga som gör att du kan koppla den till en varelse, oftast ger att varelse ett uppsving av något slag.
Förtrollning- Förtrollningar påminner mycket om artefakter förutom att de inte har en kostnaden för att använda sina förmågor, men kan du vanligtvis använder möjligheten endast en gång. Auror är en typ av förtrollning som du kopplar till en varelse, så ganska mycket som en utrustning.
Planeswalker- Planeswalkers är kraftfulla kort som verkligen ger dig ett lyft i spelet. Planeswalkers är olika varelser och alla andra kort, de kör på lojalitetspoäng. En planeswalker börjar med en viss mängd poäng och 3-4 förmågor, varje förmåga antingen lägger till eller drar ifrån lojalitetspoäng. De förmågor som lägga till punkt är oftast svaga men bra attacker eller åtgärder, medan de förmågor som subtraherar poäng är kraftfull och kan helt utplåna din motståndare.
Trolldom- Trolldom kort är som magiska trollformler rösterna av dig mot motståndaren eller motståndarna varelser. Sorcerys kan bara gjutas på din tur, och efter du har avslutat vad kortet berätta att göra, du lägga den till din kyrkogård.
Ögonblickar- Ögonblickar, som sorcerys, är kort som en gång kastade sätts till din kyrkogård. Till skillnad mot trolldom kort, kan ögonblickar användas på när som helst under spelet, även på din motståndare tur! Detta gör ögonblickar mycket kritisk kort för dina däck, och din stratagy.
Detta är alla korttyperna i magi. En viktig regel i magic är att du bara kan ha 4 ett kort i dina däck. Jag kan till exempel ha 4 blixtnedslag kort men inte 5. Denna regel är för alla kort utom för grundläggande land kort. Du kan ha så många grundläggande landområden som du vill.