Hur modellen/CAD och skriv ut en 3D utskrivbara dragon skalle. (2 / 4 steg)
Steg 2: Start CADing
Det tog mig lite tid att lista ut hur man gör en sådan komplex form. När jag började utforska runt Pro-E funktioner sprang jag över ett alternativ kallat "Warp". Under Funktionen VarP finns flera olika typer av skevhet, jag valde den som kallas "skulptera" eftersom det inte kräver alla dimensioner att bli känd och jag kunde anpassa den men jag ville ha. Hur det fungerar är du väljer någon yta på en tidigare extruderade kropp och sedan kan du göra en mängd punkter på det underlag med oavsett vilken täthet du vill, som visas i en av bilderna jag skapade en rektangel som extrudering och placerade dussintals punkter över det. Efter det kan du klicka på en, eller hålla CTL och markera flera punkter och fysiskt dra dem vinkelrätt till din yta. Detta gör att du kan placera några punkter högre eller lägre än andra.
Först, jag valde den övre ytan på min rektangel och tillbringade tid att dra punkter tills jag gillade formen på skallen från toppen. Det tog en hel del trial och fel tills jag fick den hur jag ville ha den. Jag sparade den och startat en ny skulptera på en av sidorna.
Det finns tre djup val, det första valet gäller förflyttning av valda prickar bara den markerade sidan av din extruderade del som jag gjorde för det första sculpt. Det andra valet gäller ändringarna i Prickens rörelse till båda sidor av den extruderade delen så om du böjda ena sidan ut på andra sidan skulle kurvan i samma belopp. Det sista alternativet, som är den jag använt för sidorna av skallen, flyttar andra sidan symmetriskt så att om du har flyttat en prick på andra sidan en prick skulle också flytta utåt.
Nästa var upp hornen. Jag sparade skallen och öppnat upp en ny del. Jag ville börja på bakåt svepande hornen kommer bort sidan först. Hornen var den svåraste delen eftersom jag slutade upp med att få en vän hjälp om hur du får funktionen att fungera. Jag började med att göra en ritning av en rak linje. Då Använd jag funktionen sopas blandning. Du markerar sökvägen du vill ha den funktionen att gå längs, som var den raka linjen jag drog tidigare. Sedan kan du skapa oavsett typ av form du vill ha på någon av raderna, valde jag en riktigt stor hexagon i ena änden och en riktigt riktigt små hexagon i andra änden som är vad ger det åsar. Blandningen sedan skapar en solid modell ansluta de två formerna på ritade vägen, du kan också välja att bara skapa ett tunt skal om du inte vill det fast (för att spara på vikt).
Med funktionen samma varp som jag använt tidigare, förutom att placera den på alternativet "twist", det kommer att vrida ena änden av modellen runt en punkt så många grader som du väljer. Om man tittar på bilderna bör det göra bättre känsla. Sedan kan du använda funktionen sculpt för att placera kurva till horn i sidan till sida och up-and-down riktning. Nu när vi har en enda horn gjort, för att göra två kan vi spegla horn om en linje eller ett flygplan. Denna samma teknik används för att göra den översta uppsättningen horn.
Den slutliga hornen, både sido- och topp, visas. Alla kan mindre horn på näsan och tänderna göras med samma teknik. I bilden satt jag på framsidan av Instructable kan du se jag spelade runt och använde samma horn på näsan och placerade dem längs ögonbryn åsar av skallen.
Jag gjorde detta räknar med att kunna storlek ner modellen men men tyvärr funktionen varp inte som resten av funktioner gör. Så föreslår jag kanske använda en annan metod för att göra skallen, men jag fann att när du importerar STL-fil i andra program ändra storlek är fortfarande en möjlighet.