Hur Rita - öron (2 / 2 steg)
Steg 2: Konfigurera scenen i C4D
3D-program tenderar att skilja sig kraftigt på där inställningarna är, men samma grundläggande begreppen gäller om du vill försöka få dessa själv. Hudens struktur måste ändras. Subsurface Scattering måste vara på med matchande färg. Och du måste göra med global belysning.
1. dra modellen till en tom scen att importera den. Det kan vara enorma, minska den till en rimlig storlek.
2. det kommer inte att importera med texturer eller bump kartor så måste du lägga till dem. Skapa ett material i den materiella redaktören, dubbelklicka på den för att öppna dess egenskaper. Under bula > Texture > Ladda bild importera bump.jpg.
3. under färg > Texture > Ladda bilden lägga till lambertian.jpg. Om du vill röra runt med konstiga hud färger kan du lägga en nyans/mättnad effekt inom C4D (jag glömde att nämna i videon du kunde göra det) eller ändra texturen utanför C4D med ett fotoredigeringsprogram. För att göra det inom C4D gå igen till färg > Texture > lager denna gång. Det bör ändra textur till ett lager, klicka på den och det skulle ta dig till shader-egenskaper. Därifrån kan du gå till effekt > Hue / Sat / lätthet. Jag rekommenderar att göra en separat material för varje hudton istället för att redigera samma för varje gör.
4. [se 1: a bild] måste du aktivera subsurface scattering för varje material enligt luminans > Texture > Subsurface Scattering och ställ det på motsvarande huden färg (att komma tillbaka till detta avsnitt, som om du klickade på lagret, klicka på Subsurface Scattering). Du kommer att märka det finns redan några förinställningar att komma igång (ljus hud, mörk hud). Åh, och en sista sak, jag glömde också att nämna detta. måste du justera väglängd till ett värde mellan 0-2 cm, det beror på hur stor du importerat huvudet.
5. jag skulle råd mot att använda en standard ljus. I stället göra en sfär eller något föremål och ett nytt material för det (och för varje färg du ska testa). Slå på luminans och sätta den till runt 700-1000 beroende på avståndet. Objektet färg spelar ingen roll, bara färgen på inställningen för luminans. Obs: Jag hittade ljusa måste vara lite ljusare att få en liknande effekt som andra färger. Jag antar att det är eftersom det innehåller alla färger, och därför med samma intensitet som det inte lysa igenom som säga ren röd.
6. jag lade också till en mjuk oändligt ljus på 14% intensitet så man kunde riktigt se örat. Även i dåliga förhållanden är det sällsynt att du inte har någon annan källa av ljus runt figuren.
7. [se 2: a bilden] slutligen för att få alla att faktiskt göra i renderingsinställningarna Glöm inte att slå på den globala belysning under effekter.
Standardinställningarna kan vara lite ojämn. Jag är inte en expert med detta men jag lyckades få den att göra smidigt och snabbt genom att ändra följande under Global illuminering.
De allmänna
Primära metod: Irridiance Cache
Sekundär metod: Ljus kartläggning
Prover: låg
Irridiance Cache
Spela in densitet: låg
Utjämning: 100%