Inte störa Kitty! (LittleBits-projektet) (4 / 6 steg)
Steg 4: Programmera Arduino
Skissen kan hjärtat att glöda röd tills du dra kattens svans ansluten till dimmer switch. När det uppstår, munnen lyser grönt och summern går bort.
/*
Inte störa Kitty skiss
Röd lysdiod fortsätter lysa förrän växeln dimmer är gled till läge ON. Detta visar på den gröna lysdioden och låter summern.
*/
int dimmerPin = A1; Definiera dimmer pin ansluten till analoga stift
int redLED = 9; Definiera den gröna lysdioden (mun)
int greenLED = 1; Definiera den röda lysdioden (hjärta)
int dimmerValue = 0; Definiera den dimmer inställning på 0 (OFF)
void setup()
{
pinMode (dimmerPin, ingång); Definiera dimmer som indataenhet
pinMode (redLED, produktionen); Definiera den gröna lysdioden som en utdataenhet
pinMode (greenLED, produktionen); Definiera den röda lysdioden som en utdataenhet
}
void loop()
{
dimmerValue = analogRead(dimmerPin); Dimmer kommer analog indata
om (dimmerValue > 0) / / skapa ett scenario som om den dimmer-inställningen är större än 0 (på)...
{
digitalWrite(greenLED,HIGH); Sedan tänds den gröna lysdioden
digitalWrite (redLED, låg); Den röda lysdioden slocknar
tonen (5, 100, 1000); Summern på stift 5 kommer buzz på 100 frekvens i 1 sekund
}
annat / / när den dimmer inställningen är på 0 (OFF)
{
digitalWrite (redLED, hög); Den röda lysdioden tänds
digitalWrite(greenLED,LOW); Den gröna lysdioden slocknar
noTone(5); Summern gör inget ljud
}
}