Intel® Edison Hands-on dag 8: Väktare av Eden (2 / 2 steg)
Steg 2: kodning
Efter uppladdning skissen, visar LCD-skärmen temperatur och luftfuktighet samt villkoret markens fuktighet.
Väktare av Eden
#include
LiquidCrystal lcd (8, 9, 4, 5, 6, 7); Initiera LCD-skärmen med den
nummer av gränssnittet stiften
int TemperaturePin = A1; Pin-kod av temperaturen
sensor
int HumidityPin = A2; Den
PIN-kod till Fuktsensor
void setup() {
LCD.BEGIN (16, 2); Ställ in LCD
antal kolumner och rader
}
void loop() {
int
temperatureValue; lagra analog
värde från temperaturgivare
int
humidityValue; lagra analog
värde från Fuktsensor
int
temperatur; lagra verkligt
temperaturen.
temperatureValue=analogRead(TemperaturePin); Läs temperaturgivare
humidityValue=analogRead(HumidityPin); Läs Fuktsensor
temperatur =(500 * temperatureValue)/1024; Konvertera analog värdet till real
temperaturen.
LCD visar
temperaturen
lcd.setCursor (0, 0); ställa markören till kolumn 0, linje 0
LCD.Print("T:");
LCD.Print(temperature);
LCD.Print("C");
LCD visar
fuktigheten av marken
lcd.setCursor (0, 6); Ange den
markören till kolumn 6, linje 0
LCD.Print("H:");
LCD.Print(humidityValue);
Visa den
situationen för jorden
lcd.setCursor (1, 0); Ange den
markören till kolumn 0, linje 1
om
(humidityValue < 300) {
LCD.Print ("jord: torr");
}
annars om
(humidityValue > = 300 & & humidityValue < 700) {
LCD.Print ("jord: fuktigt");
}
annat {
LCD.Print ("jord: vatten")
}
Delay(500);
}