Interaktiv Multitouch skärm (1 / 11 steg)
Steg 1: Teori av drift
Han, J. Y. 2005. Låg kostnad multi-touch Sensing via frustrerad totala inre reflektion. I förfaranden i det 18: e årliga ACM symposiet om User Interface programvara och teknik
Figuren nedan kommer från sin webbplats.
En akryl panel är upplyst med IR-lysdioder. När fingret kommer i kontakt med akryl, skingrar det infrarött ljus ut på baksidan där det syns via infraröd kamera. Så länge ingenting vidrör akryl, flyr mycket lite av ljuset, istället bara reflekterande runt inuti. Bild bearbetningen hand tar om upptäcka tips av fingrar och förmedla sin plats till applicering mjukvaran. Eftersom kameran "läser" hela displayen parallellt, är det lätt att upptäcka flera fingertoppar på en gång, även de som hör till flera användare. Alla denna avkänning går på i det infraröda spektrumet, lämnar oss fria att utnyttja det synliga spektrumet för att visa interaktiva program.
Eftersom de flesta amatörer inte har råd med flera projektorer (jag äger inte ens en, bara lånade det från dr.eel), min design använder en takmontering som roterar så att projektorn kan användas antingen i standard läge (säg för vaktande bion) eller kan riktas nedåt, bouncing off en reflektor och in på den multitouch skärm.
Själva skärmen kan konstrueras från järnaffär material och handverktyg. Exklusive den projektorn och modifierade webbkamera (handelsvara artiklar dessa dagar) är det enda komplicerat programvara. Halvvägs genom detta projekt, jag var glad att upptäcka att det frodas DIY gemenskapen som redan har åtagit sig uppgiften att skriva kod för bildbehandling och flera demonstrationer som cool öppen källkod som kan hittas här: