Interaktiva humör lampa (5 / 9 steg)
Steg 5: Konstruera kontrollvredet
Kontrollvredet är användarens sätt att välja lampa läge. Vi bygger en lampa som har en massa olika funktioner, så det är vettigt att ge användaren ett bekvämt sätt att välja mellan dem. I dess hjärta är en 1 k potentiometer, som vi kommer att sätta 5v över, och ansluta sopmaskinen till en analog ingång (A2). Baserat på läsningen från A2, koden växlar mellan olika slingor som styr lampans funktion. Denna knopp avsiktligt har diskreta steg, så du kan lägga till så många lägen som du vill att lampan. Med ökande antal lägen, utrymmet på ratten för varje läge minskar, och desto svårare är det att välja ett visst läge, så håll detta i åtanke...
För att konstruera vredet, samlades vi:
En 1 k potentiometer
en 50 mm x 50 mm x 3 mm stycke aluminium.
en fin knopp
en 3d tryckt ruta
en papper mall med skalstreck (bifogas)
vissa krympplast
eltejp
Vi lödda 3 anslutningar till makt / Sensor circuit, och sedan lödas potentiometer slutet av anslutningen. Vi tillämpat krympplast för att hålla de 3 trådarna ihop. Sedan vi bifogas potentiometern aluminium plattan och fäst vredet. Vi knäppte sedan vår 3D tryckt ruta på baksidan av ratten att slutföra monteringen. .Stl filen för rutan knopp är ansluten, och GIF för ticsen är fäst alltför.