Interaktiva, lätta upp trumman tabell med anpassade gränssnitt (1 / 6 steg)
Steg 1: Design & Plan
Detta projekt har flera olika komponenter. Innan du försöker göra detta eller en inspirerad projekt, dess antagligen bäst att tänka igenom varje del av systemet.
- Design av användargränssnitt
- Krets-design & power
- Tillverkning
- Koden
1) interface Design
I grund och botten är ett gränssnitt en delad gräns mellan en miljö och ett system (i detta fall, rattar/switchar och dator som kontrollerar produktionen). Ett bra gränssnitt bör meddela sin funktion för användaren.
Jag började detta projekt med ett oskrivet blad. Från början tänkt jag en manuell färgblandning läge samt en automatisk färgskiftande (passivt). Som en del av designprocessen informerade tänkande möjligheter och krav krets designprocessen. Estetiska var också en viktig faktor när man väljer rattar/switchar, som jag önskat utseende/känsla av en elgitarr tonen/volym gränssnitt och effektivt transplanterade min version av det på trumma.
Gränssnitt Guide:
- Topp 3 potentiometrar är för färgkanal (R-G-B, respektive) i blanda mode.
- Botten (röd) potten är fade hastigheten mellan färgskiftningar i auto-läge.
- Högsta växeln växlar lägen och växeln botten är på/av.
Efter slakt: Om jag var tvungen att göra om gränssnittet (ges nu hur jag har sett hur människor använder det) jag skulle ha använt olika brytartyper (för på/av och läge växla) och flyttade läge växla ytterligare från vreden. Också, jag kan ha gjort läget växla största växeln om du vill flagga dess betydelse/roll (kanske lägga till en etikett). Som sagt, dess klart jag inte tränar alla UX designprinciper, som samla in feedback från användare är ett viktigt steg att se hur människor faktiskt interagerar med ditt system. Jag skulle förmodligen ha gjort detta om jag tänkt att vara en konsumentprodukt, men med tanke på att det är en engångsföreteelse, jag tänkte det var overkill och dess lätt att förklara/demo.
2) kretsdesign
När jag börja tänka om utformning av en krets, kommer några tankar att tänka:
- Vad är den input och output (I/O)?
- Vad är makt och/eller meddelande kraven för I/O?
- Vilka är utrymmeskraven för?
- Vad kommer den inhägnad se ut? (detta är en annan lärjunge/området engineering)
- Hur kan det repareras efter installationen om den behöver underhåll? Det behöver underhåll?
- Är det säkert/vad kan gå fel?
I detta fall, det var ganska enkelt - rattar & växlar kontroll lysdioderna på något sätt (egentligen två olika mode - manuellt blanda RGB färgkanaler och auto-fading färger enligt en tidsbestämda intervall).
3) tillverkning
Börjar med ett objekt som trumman, kommer att den behöva ändras på några sätt:
- Borra hål för gränssnittskomponenterna
- Fästa potentiometrar växlarna
- Att bygga banan, upphakning komponenterna (bäst om gjort modulärt).
- Skapa en botten plattform (valfritt)
Under planeringsfasen behöver du bara bestämma dina krav och samla material.
4) kod
Kretsen kommer att vara relativt enkelt, så det finns ingen anledning till design/plan för detta nu. Kodexempel finns också.