Interaktiva LED programmerbara duk (3 / 5 steg)
Steg 3: provning
Den första etappen av testning var att se vad för slags signal sensorn mata i detta arrangemang. Utdata från sensorerna är ett negativt värde på hur sensorerna är fast med deras anod till 0V. Som ett objekt blir närmare sensorn blir värdet mindre och mindre. För att testa detta, utvecklades kod för att läsa sensorn och Visa det på terminal skärmen på datorn (jag använde kitt).
Nästa steg var att skriva kod för att aktivera LED (som på denna punkt var en grön LED eftersom jag inte hade de vita som ännu) på/av med slå till på en hand. Detta kan ses i video 1.
Nästa test var att göra LED tona in och ut med avståndet. Detta kan ses i video 2 /
Nästa steg i test var att testa en vit lysdiod med en transistor och batteriet. Den kod som används i videon var samma som blekning koden, bara elektroniken förändrats.
Den sista etappen av testning testning var att testa flera lysdioder kontrolleras av flera sensorer. Jag gjorde detta (som visas på bilderna ovan) med 4 transistorer, 8 IR-lysdioder och 4 vita lysdioder. Resultaten av sensorerna gå till A0-A4 av Arduino, IR LEDs kopplas parvis till digital stiften på Arduino och basen av transistorerna kopplas till 4 PWM stift på Arduino. Videon visar det fullständiga utbudet av inställningar som jag har programmerat.
Inställningar:
1 - twinkle
2 - fade in / tona ut
3 - på/av
4 - kedjereaktion spel
Videon visar mig med Leonardo för att kontrollera lysdioderna. Det måste noteras att koden ändra något från Mega till Leonardo eftersom jag använde den timerOne biblioteket i spelet koden på Mega och det fungerade bra. Leonardo, funktionen timerOne orsakade problem med PWM stiften så jag var tvungen att tillgripa använda en annan metod i spelet koden.