Interaktiva stereoskopisk installationer: visuella brister med Diplopiascope (8 / 8 steg)
Steg 8: Ta det ytterligare
Först är att använda live-video. Bilderna ovan är en anläggning jag gjorde med webbkameror för att skapa en levande stereoskopisk upplevelse. Webcam signalerna gå till en PC där de är manipulerade i Max med olika effekter före som visas på bildskärmarna. På detta sätt, två personer arbetar tillsammans som ett visuellt system: som ögon, den andra som hjärnan. Max plåstret (gjort med hjälp av Takuma Takahashi) tar två video feeds och gäller en slumpmässig fördröjning och provtagning effekt för dem. Detta ger en obehaglig effekt för tittaren som deras perception växlar okontrollerat mellan skarpa 3D och en skadad vision av tidsfördröjningar och dubbelseende. Det är denna balans i perceptuella processen mellan syntes och rivaliteten av information som jag hoppas att deltagarna kan experimentera med.
För det andra, jag är intresserad av hur andra typer av, mer avancerade, sensorer kan göra konverteringen av en fysisk rörelse in i en visuell (eller andra) perceptuella förändring mer intressant. Idén att uppfattningen är inte bara en passiv acceptans av stimuli, men en aktiv process, inte bara i hjärnan, men kroppen som en helhet, är något jag gärna vill forska vidare. En idé som jag jobbar på är en eye-tracker som använder ögonrörelser för att styra ljud stimulans, effektivt kontrollera dina öron med ögonen. Jag tror att denna typ av sensoriska substitution eller cross-modal föreställningen är fascinerande och har en stor potential för utforskning.
Ett skäl för att inrätta detta denna handledning var eftersom jag är intresserad av att människor forska liknande teman. Jag är så tacksam för någon feedback eller råd och hoppas att detta kommer att leda till några intressanta interaktion i framtiden. Ta dig tid att lägga till en kommentar nedan.
Många tack!