Internet av Toots (IoT): en Social hurra kudde (6 / 7 steg)
Steg 6: Programmering av Sakernas Internet
Låt oss program enheten IoT!
ESP8266 kan programmeras i ett par olika språk/miljöer. Tack vare hårt arbete av många människor, den kan programmeras enkelt via Arduino IDE, så om du är bekant med Arduino, detta blir lätt.
Skapa först din Arduino IDE att programmera ESP8266. För information om hur man gör det, titta här https://learn.sparkfun.com/tutorials/esp8266-thing-hookup-guide/installing-the-esp8266-arduino-addon.
Installera några nödvändiga bibliotek via Arduino library manager:
- "ESP8266 WiFi"
- "ESP8266 webbserver"
- "Wifi Manager"
I den bifogade Arduino programmet (skiss), ändra följande rad
#define AIO_KEY "YourAIOkeyGoesHere"
Att sätta din egen nyckel adafruit IO i citationstecken.
Du behöver inte spara wifi användarnamn och lösenord. Tack vare det utmärkta "Wifi" biblioteket, kommer du att kunna skriva detta i genom att ansluta till IoT enheten från datorn, telefonen eller tablett.
Med hjälp av Arduino IDE, ladda upp bifogade programmet (skiss) till ESP8266.
För att se om det fungerar, öppna instrumentpanelen Adafruit.io. När en tweet från valfritt konto nämner IoToots twitter-konto] bör du se en ny datapunkt till ett värde av "4" visas på din IoToots Adafruit.io ström. Efter några sekunder, borde du se IoT enheten ansluta till adafruit.io och skicka en 0 (noll) tillbaka till adafruit.io. Detta är hur IoT enhet "återställningar" strömmen till noll tills den nästa 4 tas emot från IFTTT när en ny tweet nämner din IoToots twitter-konto.
Anteckningar:
Du kan ändra hur länge IoT enheten sover mellan vakna upp och kontrollera Adafruit.io för nya tweets. Om du ställer in programmet för längre sömn, kommer att det förbättra batteritiden, men resultat i en längre fördröjning mellan skicka en tweet och höra en toot. Du kan göra detta genom att ändra denna rad i koden:
#define SLEEP_LENGTH 5