Intro till programmering (med en miniräknare) (3 / 8 steg)
Steg 3: Skapa ett Program
OK, så låt oss titta på andragradsekvationen:
______
x = -b+/- √(b²-4ac)
2a
Märka den + eller - mellan -b och kvadratroten, som är anledningen till varför detta program kommer att se lång, du lägger den i två gånger, en gång med en + och en gång med en-. Så kan få till det!
Slå på din miniräknare, från här på ut, jag kommer endast att lista de knappar du behöver trycka på, och eftersom vi programmering, jag skall Visa anteckningar genom att starta dem med en procent.
PRGM
% Högst upp på skärmen det borde säga EXEC redigera nya
>
>
% NYA bör belysas
ANGE
% Bör du nu ha en skärm som ber om ett namn. Din räknare går automatiskt in i ALPHA läge nu. Det innebär att
att alla skriver ovanför tangenterna är aktiv, som inte vad står rätt på tangenterna. Det blir också bara att skriva samma
färg som din Alfa knapp. De flesta knapparna med ALPHA-läge funktioner är bokstäverna i alfabetet, för att skriva.
Q
U
A
D
% På min miniräknare Q är knappen 9, U är 5, A är knappen MATH (precis nedanför knappen ALPHA), D är invX knapp (nedan MATTEN
knappen)
ANGE
% Skärmen ska Visa PROGRAM: QUAD överst på skärmen. Vi kommer att börja programmera nu.
PRGM
Procent detta tar upp en meny med kommandon.
>
% I/O bör belysas
2
% Som du kan använda den ^ och v knappar att välja vad du behöver också, men dess snabbare om du vet hur många. Snabbt bör vara
visas.
ALPHA
A
,
ALPHA
B
,
ALPHA
C
ANGE
% Grattis, du har slutfört din första raden. På resten.
(
(-)
% Jag kommer att notera negativa knappen med parentes och subtraktion Logga helt enkelt som-.
ALPHA
B
+
2.
√
% X² knappar andra funktionen är kvadratroten.
ALPHA
B
X²
% X² också har vara betecknas som ^ 2 på vissa miniräknare.
-
4
ALPHA
A
ALPHA
C
)
)
/
% Jag använder den / betecknar klyftan.
(
2
ALPHA
A
)
STO >
% Tänk på STO > gillar likhetstecknet. Det betyder faktiskt att vad den gör är berättar kalkylatorn att lagra svaret från
ekvationen vi bara skrev. Men vi har inte betecknas vad att lagra våra svar som, så;
ALPHA
D
% Nu har vi höra kalkylatorn att lagra våra svar som "D".
ANGE
Procent vidare till nästa rad. Dess nästan identisk med den förra, men vi måste ändra 2 delar.
(
(-)
ALPHA
B
-
Första förändring i %, förra gången - loggar var en +.
2.
√
ALPHA
B
X²
-
4
ALPHA
A
ALPHA
C
)
)
/
(
2
ALPHA
A
)
STO >
E
% Andra förändring, lagra detta svar som E eftersom det är ett separat och unikt svar än det vi lagrat som D.
ANGE
% Ok, nästan ner, nu måste vi tala kalkylatorn att visa båda våra svar.
PRGM
>
3
(
ALPHA
D
,
ALPHA
E
)
% Klart. Att avsluta hit;
2.
AVSLUTA
% Sluta är den 2: a funktionen på min MODE-knappen.
Du är klar. Vidare till nästa steg.