Josephine musik maskinen (3 / 4 steg)
Steg 3: Kodning din musikmaskin
Koden för denna enhet är i grund och botten en kulmen på olika exempel skisser som har manipulerats för att passa vissa specifikationer. Nästan varje bit av styrsystemet kommer med bibliotek som fungerar relativt bra med en Arduino och dess programvara. Skissen görs med mönster som fungerar med Neopixel matrisen för ljusshow och en sträng av bibliotek som är nödvändiga för att använda MP3 sköld ordentligt. Denna skiss använder också avbrottstjänstens rutin för att bearbeta svar från knapptryckningar. När en knapp trycks ner, ISR (Interrupt rutin aktiverar och kontrollerar vilken knapp har tryckts. För detta projekt använder vi C bussen ISR för att interagera med våra knappar. När en knapp trycks ner, ISR kontrollerar att se vilken knapp var sköt, då reagerar genom att skicka den rätt kommandon till den vår inställning. Först, visas symbolen för det kommando som sköts på lysdioder då MP3 utlöser rätt låten att spela alla dessa detaljer är uttryckta i koden nedan.
Det är också en bra idé att gå igenom exempel koder för MP3 sköld och Neopixel rutnät att få kläm på hur man anpassar ljusshow och låtar till din smak.
Ladda av låtarna på MP3 sköld, måste du ha ett microSD-kort. Anslut microSD-kortet till din dator, dra och släpp de låtar du vill höra, sedan byta namn på dem som track00x.mp3 (x skulle vara antalet spår i listan. När du sätter den i microSD-kortet i MP3 sköld, bör du vara redo att spela låtarna. Känn dig fri att testa det med exempelkod ingår med MP3 sköld.
Koden är kopplad. Det är viktigt att du har dem alla i en skiss, en flik per fil som jag lagt upp.
Den första filen är avslutade, kommenterade skissa av systemet, den andra filen är fliken funktion det påstår huvudsakliga array setup-funktionen. Den tredje filen är helt enkelt en flik betytt för att placera kommentarer för att hålla reda på alla ändringar du gör.