K.K. Bossa sång och Animation på en Arduino
Vad gör det?
Spelar låten K.K. Bossa från Animal Crossing och en animation med en Arduino Uno, en piezo och en 16 X 2 LCD.
Animeringen är baserade bort av Animal Crossing nytt blad.
Upp video är med den manliga bybo och botten video är med den kvinnliga bybo (växlas i skissen).
Detta är min första instructable, så njut!
Varför göra det?
Jag blev uttråkad av enkelheten i min Arduino Starter Kit projekt bok. Jag trodde det skulle bli något annorlunda och kul. Jag ursprungligen trodde det skulle ta mig två veckor, men det slutade med mig ungefär en månad (3/23/2016-4/21/2016).
Vad gör detta speciellt?
Först är bort piezo spela två toner samtidigt - en för diskant och en för basen. Detta ger "rikare" musik av basen. Koden kan lätt ändras för att ta bort alla animation aspekter och bara användas till att spela två tonas musik (eller mer om du har en Arduino Mega, men mer koden måste skrivas).
För det andra skulle jag överväga hur jag hanterade animeringen för att vara en uppgradering från nuvarande metoder. Någon som har skapat anpassade tecken på en 16 x 2 LCD vet för att helt enkelt flytta - säga kk slider - över skärmen, man måste skriva in varje anpassade röding för varje ram. Min kod, å andra sidan, drar bara de motsvarande inställningspaneler från större kk reglaget bilden för att skapa anpassade tecken för att Visa. Jag lämnar några detaljer om det nedan i steg 5. Söka på instructables, är den enda andra personen jag såg som hade samma idé UselessBagOfMostlyWater.
För det tredje, detta erbjuder ett utbud av vissa animationstekniker bortom översättningar till horisontella som vertikala översättningar (~ 1:31), visar en pixel kolumn i taget (~ 1:00), och överlappande bilder (~ 1:48 används för vädret).
För det fjärde, förmågan att blekna med PWM. Jag använde bara en dra ner motståndet, men jag har sett i forum att säger att du behöver ett RC-filter. Jag är inte säker på att det beror på vilken typ av LCD, men mitt sätt arbetat.